lördag 19 mars 2016

I bäcken finner man näcken...

En isbild från den gångna vintern...


2 kommentarer:

Malin Ellisdotter H sa...

Näcken var något jag var rädd för under min uppväxt. Trots att jag innerst inne visste att den nog bara fanns i sagor och skrönor, så fanns där ändå ett "tänk om..." Jag minns när jag satt vid den forsande bäcken vid kvarnen (hemma i Hälsingland) och stirrade ner i vattnet och lyssnade på bruset. Plötsligt passerade någon; - Akta så inte Näcken tar dig!

Jag blev ordentligt rädd. :) Ett minne som jag har med mig... Spännande bild på detta väsen; Näcken i sitt element.

Mårten Lundgren sa...

Tack Malin för att du delar med dig av din historia om Näcken. Det är väldigt intressant att få ta del av den. Själv minns jag Näcken från en tavla hos mormor, där en spelman satt bredvid en fors och spelade tillsammans med Näcken, nere i det forsande vattnet. En tavla som fick mycket uppmärksamhet av mig som barn och som etsade sig fast i minnet. När jag blev lite äldre och vi lekte vid en bäck, inte långt från mitt hem, sades precis samma sak till mig; "Akta så inte Näcken tar dig!". Det hade precis samma effekt på mig som på dig. ;)

Roligt att du gillar bilden Malin och att du tog dig tid att skriva denna kommentar och berättelse uppskattar jag massor!