torsdag 3 december 2015

De sista ljusa dagarna

Mer och mer förstår jag vikten av ljusets påverkan i mitt bildskapande. Att foto verkligen handlar om ljus och ljusets makt att kunna skapa stämningar och uttryck i en bild (naturligtvis är det fortfarande fotografen som gör bilden).

Visst är det få saker som kan mäta sig med solnedgången en vacker sommardag, men ur fotosynpunkt tycker jag ändå att våra sista ljusa dagar på höstkanten har något speciellt. Många av höstdagarna uppstår vid soluppgångens/solnedgångens magiska färgspel och märklig färgfenomen, kanske är det ett resultat av det då rådande väderomslaget? Detta tillsammans med den färgprakt som träden ger oss denna årstid, med sina gula, röda, orangea löv skapar fantastiska färger och bildmöjligheter.

Detta tycker jag visar att ljusets inverkan ändå är, förutom fotografens skicklighet, den största parametern i skapandet av bilder.




4 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Mycket fin illustration av ljusets betydelse,bra jobbat!

Gustav sa...

Dovhjortsbilden är riktigt häftig tycker jag. Vilket ljus! Vilken miljö!

Mårten Lundgren sa...

Stort tack Jan-Olov för dina fina ord och kommentar på mitt inlägg! =)

Mårten Lundgren sa...

Ja, Gripsholms hjortpark är en spännande plats. Den här dagen var det ett speciellt ljus. Kanske var det rent av en av de finare höstdagarna i år?!
Tack för din kommentar Gustav! =)