tisdag 22 april 2014

I tjäderns skog

Igår var jag ute en sväng tidigt på morgonen i skogen. En bit in i skogen såg jag två tjäderhönor sittandes vid en vägkant. Naturligtvis blev de rädda och sprang iväg in i skogen när de fick syn på mig. Två hönor samtidigt tänkte jag, borde det då inte finnas en tupp här i närheten då. Det är trots allt speltid för tjäder nu. Mycket riktigt, det gjorde det. Tjädertuppen kom springande mot mig i full fart, ned från en berghäll och sprang runt framför mig och kluckade. Med all sannolikhet trodde den att jag var en rival på hans revir.






6 kommentarer:

Joakim stenqvist sa...

Härliga bilder Mårten. Det var en upplevelse att träffa denna speltokiga tupp i skogen. // jocke

Mårten Lundgren sa...

Tack Jocke för din kommentar,
Det var en upplevelse att möta denna tjädertupp, det håller jag med dig om. Kul att du gillade bilderna. :)

Anonym sa...

Vilka fina bilder, Mårten! Närbilden på tjädertuppen är makalös. Alla bilder är fantastiska. Tänk vilken upplevelse du fick vara med om. Helt oförberett!!! / Agneta :-)

Mårten Lundgren sa...

Hej Agneta,
Tack för din fina kommentar till mina tjäderbilder. Riktigt roligt tycker jag att det är att du tycker om dem så mycket. Det var en upplevelse, ett möte med tjädertuppen som jag aldrig kommer att glömma. Det var fantastiskt! :)

Terje sa...

Jag har själv aldrig fått uppleva en spelgalen tjäder, men förstår att det är en upplevelse utöver det vanliga. Dessutom är den ju stor, och det kan säkerligen kännas om attacken blir riktigt närgången. :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Terje!
Attacken blev närgången. Den här tjädertuppen slet med sin väldiga näbb i mina sulor på kängorna och slog med sina vingar på mina ben. Det kändes kan man säga, speciellt då han fick in några slag på vadmuskeln. :)
Det här var ett spännande möte jag sent kommer att glömma. Att få stå öga mot öga med en spelgalen tjädertupp, det var verkligen mäktigt!