fredag 21 mars 2014

Den mörka skogen där trollen bor

För cirka två veckor sedan var jag ute i Kolmårdsskogen på ännu en upptäcktsfärd. Platsen jag besökte var för mig helt ny. Efter att ha vandrat genom en gammal fin, lummig skog och förbi en liten skogssjö så stod "Trollskogen" där, mörk och hotfull. Kvällssolen målade skogen med sina sista varma solstrålar och letade sig försiktigt in i den mörka skogen. När jag ställde mig framför skogen och tittade på den, såg jag inte bara en skog utan en sagoskog. Alla mina känslor och associationer letade sig tillbaka till när jag var liten och mamma läste sagor och visade bilder som John Bauer hade målat. Idag när jag tittar på bilderna igen, så väntar jag bara på att ett troll ska kika fram bakom ett av träden, eller en av stenarna. Det här är trollskogen och jag har äntligen hittat den!





Inga kommentarer: