tisdag 2 januari 2024

Kronhjortsmötet...

Precis som älgen fått skulden för att äta upp all skog, har också kronhjorten blivit anklagad för att förstöra odlingarna på åkrarna, äta upp skogen precis som älgen men även äta upp älgens föda och konkurrera ut älgstammen. Förr var det inte alls särskilt svårt att möta skogens eget "spöke" - kronhjorten ute i skogarna här i Kolmården. Vissa platser kunde hysa flockar om 20-30 stycken, medan de på andra ställen uppträdde i mindre flockar eller enstaka individer. Tyvärr, blir det allt mer sällan nu för tiden man stöter på kronhjortarna, eftersom att de anses vara för många och precis på samma sätt som med älgen skall minska till antalet.

Den här bilden gjorde jag en sensommar för snart fyra år sedan, då jag hade ett fint morgonmöte med en kronhjortshind och hennes lilla kalv. Både hind och kalv var ovanligt nyfikna och stannade upp och tittade på mig uppe på en berghäll. Höjden och närheten till den täta skogen gjorde sannolikt att de kände sig trygga där de stod. Båda spetsade sina öron och lyssnade väl och länge på mig och kamerans smattrande, innan de ivrigt rusade vidare in i skogens mörker för att söka skydd. Stämningsfullt och så fint att jag ändå fick möta dem så nära och i det fina morgonljuset...


Inga kommentarer: