måndag 29 januari 2024

Där ingen älg längre finns...

Visar idag fram en gammal bild från en plats i Kolmårdsskogen där jag inte längre ser någon älg. Förr fanns här ganska gått om älg. I gryning och skymning var det inga som helst problem att få syn på dem, men nu går det inte längre, eftersom att de fallit offer för den intensiva älgjakten här i skogarna.

Jag glömmer aldrig de tiderna då det gick att leta fram älgarna i skogen, även om det var väldigt svårt, så var det ändå inte omöjligt. Nu mer är det omöjligt och det går långt mellan gångerna då jag ser älg inne i skogarna. En minst sagt tråkig utveckling i mitt tycke som älskar dessa majestätiska djur...


4 kommentarer:

Terje sa...

Det märks även här i Mullsjöskogarna, antalet älgar är mindre. Men inte tomt, tack och lov. De hade ingen älgjakt senast, vad jag fått veta - så jag hoppas det tar sig framöver. Problemet är alla kalhyggen, så det råder skogsbrist. Svårt med mat för älgarna.

Bra älgbild! :)

Mårten Lundgren sa...

Ja, utvecklingen här i landet ser inget rolig ut för älgen. Det var mer spännande för några år sedan, då det faktiskt gick att stöta på en älg i skogen. Nu mer är det mer aldrig än sällan, tyvärr.

Väldigt tråkigt att höra att utvecklingen är densamma i Mullsjöskogarna.😞
Hoppas innerligt på att utvecklingen vänder och stammen ökar.

Roligt att du gillar älgbilden Terje! Ett stort tack för din kommentar till inlägget. 😊👍🙏

Anonym sa...

Härlig smygkänsla i bilden, skön ton, bra komponerad. Synd att människans framfart förstör så mycket. Men ansvariga tycker det är nog värt varenda öre, de har nog missat att den sista fracken inte har några fickor. ;)
Christer K

Mårten Lundgren sa...

Visst är det en tråkig utveckling. På de åren jag har fotat mer regelbundet (sedan 2008) så har det verkligen skett en dramatisk förändring, inte minst i hur skogen ser ut, men också vilka djur jag stöter på och ser. Inget är till det bättre kan jag tillägga. Önskar att det vore tvärt om. Dessvärre är det nog många skogsägare som ser tvärt om på utvecklingen mot vad jag gör. 😞

Roligt att läsa att du gillar bilden, stort tack för din kommentar Christer! 😊🙏👍