söndag 30 april 2023

Lappuggla på hemmaplan...

En önskan jag länge har haft har nu äntligen gått i uppfyllelse!
Att i den egna hemmaskogen här i Kolmården få uppleva och fotografera lappugglan. Lappugglan eller "den stora grå" som den också kallas är Sveriges näst största uggla (störst är berguven). Även om den inte är den största ugglan så vill jag ändå påstå att den helt klart är den mest uttrycksfulla ugglan av alla uggleartererna här i landet. Den som har stått öga mot öga med en lappuggla vet hur det känns när den spänner ögonen i dig och stirrar rakt in i dem. På något sätt hugger det tag i dig och du blir, precis som alla andra förförd av den här ugglans uttryck och det fantastiska väsen som lappugglan är.

Att vid flera tillfällen få möta och fota den på hemmaplan här i Kolmården är verkligen något jag längtat efter enda sedan jag för första gången mötte en lappuggla i Södermanland 2012. Jag har alltid tänkt - tänk om jag ändå skulle få uppleva detta hemma i Kolmården. Nu har det äntligen hänt! Men kanske är det inte så konstigt att den även dyker upp här i Kolmården, då det numera berättas om lappugglor som häckar i södra Sverige?!

Upplevelsen att få följa denna fantastiska fågel då den jagar över ängarna i det starka månskenet eller i skymningen är helt enkelt något magiskt!

Här följer några av mina bilder från mitt allra första möte med lappugglan i Kolmårdsskogen...



Inga kommentarer: