tisdag 11 april 2023

En sorglig historia...

På en av mina turer ut i markerna upptäckte jag en mycket märklig sten uppe på en höjd. Precis under en gran var det en stor sten som såg lite hårig ut och det dallrade om den i vinden, precis som att den hade hår. När jag tittade i kikaren såg jag att det faktiskt inte var en sten utan ett vildsvin som låg här på höjden.

Min första tanke var att det var ett skadeskjutet vildsvin eller kanske till och med att det var dött. Eftersom att jag inte ville störa, valde jag att bara sitta ned och spana på vildsvinet i min kikare. Efter en liten stund började det att röra på sig. En stor svart skugga reste på sig, några små brokiga kultingar sprang ut en sväng och sedan tillbaka ditt de kom ifrån. Strax därefter lade sig den stora svarta skuggan ned igen. Vid det här laget förstod jag att hittat en vildsvinssugga i sitt rede, med sin kultingar.

Så fint, att få uppleva detta och få se både små kultingar och hur suggan i den kalla vinterkylan låg och värmde de små i redet. Minst sagt en rörande upplevelse!

När jag senare på dagen bestämde mig för att återvända till platsen för att se vad som hände, fann jag redet tomt. På platsen sprang det istället omkring två jägare med gevär och höll på att montera upp viltkameror. De var väldigt försiktiga med att visa vad de gjorde på platsen. Misstänker starkt att deras uppdrag nog inte tålde insyn, eftersom de så ogärna ville visa vad de höll på med. Frågan är vad som egentligen hänt vildsvinssuggan och hennes kultingar?!




Inga kommentarer: