onsdag 21 december 2022

Öppet brev till Landshövdingen i Östergötlands län - 2022-12-21

Stoppa lodjursslakten i Östergötland 2023!

Till Carl Fredrik Graf - landshövding i Östergötlands län

Mitt namn är Mårten Lundgren, jag har tidigare skrivit en rad öppna brev till dig gällande licensjakten av våra lodjur här i Östergötland, men också kring skyddsjakten av vargen i Långbogenreviret. Jag passar inledningsvis på att tacka för att du vid alla tidigare tillfällen tagit dig tid att svara på dessa öppna brev, det uppskattar jag verkligen. Precis som tidigare gånger så kommer jag att förutom att skicka dig detta öppna brev till dig, även publicera detta på min blogg.

Så kom den dystra dagen även 2022 - dagen som vi alla människor som värnar om lodjuret här i Östergötland fruktar. Ett beslut från Länsstyrelsen i Östergötland om en ny licensjakt på lodjur 2023. Ett beslut som tagits trotts att lodjuret är ett djur som enligt rödlistan är klassad som sårbar (VU) och är fridlyst i och med skyddet av EU:s art- och habitatsdirektiv. I beslutet för lodjursslakten, förlåt lodjursjakten 2023 har viltförvaltningsdelegationen stirrat sig blinda på siffrorna i förvaltningsmålet. 28 stycken lodjur skall få sätta livet till i vinterns jakt, bara för att Östergötlands län skall hålla sig till en siffra på ett papper. Vid samtal med människor i min vänskapskrets om detta har det framgått att flera av dem inte ens trodde att Östergötlands län hyste så många lodjur. De flesta reagerar även med en förvånad min och undrar om jag inte läst fel. När jag sedan förklarar att det är sant, att det är på riktigt som Länsstyrelsen beslutat om detta tror de inte sina öron. Precis lika lite som jag gjorde när jag läste denna nyhet första gången.

Det intressanta är att när jag sedan tittar på siffrorna för antalet lodjursangrepp de senaste åren så har de knappast ökat; 2017 (3st), 2018 (4st), 2019 (10st), 2020 (18st), 2021 (5st), 2022 (7st), detta fast att lodjursstammen i länet ökat avsevärt de sista åren. Detta är ju minst sagt ett bevis på att Östergötlands län utan tvekan klarar en ännu högre lodjursstam. Trots alla goda förutsättningar för lodjuren fattar viltförvaltningsdelegationen ett beslut om licensjakt på hela 28 lodjur, för att på pappret kunna nå förvaltningsmålet på 7 lodjursföryngringar. Varför?

Just ”varför?” blir min stora fråga i det här sammanhanget. Hade det inte istället varit klokare att låta lodjuren vara ifred och inse att förvaltningsmålet om 7 lodjursföryngringar är på tok för lågt satt för länet? Att detta magnifika kattdjur är skyddat enligt internationella direktiv, spelar återigen ingen som helst roll när beslutet fattas för 2023 års licensjakt. Bäste landshövding, jag önskar verkligen att jag någon gång fick skriva detta öppna brev till dig och tacka för ett bra beslut, men det verkar tyvärr inte bli så denna gång heller, utan återigen får jag beklaga det felaktiga och ur internationell synvinkel olagliga beslut Länsstyrelsen i Östergötland har fattat.

(Bilden är gjord på Järvzoo, 2022)

Inga kommentarer: