måndag 14 november 2022

Skogens olika sidor i november...

I mitt tidigare inlägg hyllade jag det underbara novemberljuset. Ett ljus som verkligen inte går att tycka illa om. Skogen och landskapen såhär års har så många olika sidor - ena dagen bjuder det härliga novembervädret på strålande solsken, den andra dagen är det dimma, medan nästa dag är allt bara jämngrått.

Det är verkligen spännande att få uppleva dessa olika sidor hos naturen. Tillsammans med den höstliga färgprakten blir våra skogar så vackra och mångfasetterade. Även om du återkommer till en och samma plats gång på gång denna månaden, så visar den upp en helt ny sida. Gemensamt för den här årstiden är ändå tystnaden och stillheten. Skogen är verkligen tyst och det är därför så härligt att vara där ute och uppleva alla olika intryck.

För mig är denna årstid en lång väntan där skogarna och landskapen långsamt håller på att somnar in inför den långa, mörka och kalla vintern som sakta men bestämt är i antågande.

För att återigen illustrera det vackra november vill jag i detta inlägget visa fram en vacker vy över det vackra Kopparbolskärret här i Kolmården, en tidig morgon i november. Denna bild gjordes samtidigt som solen sakta höll på att gå upp över trätopparna bakom mig och lysa ned på denna magiska plats. Som ni säkert förstår är detta en plats jag gärna återkommer till för att uppleva den vackra vyn och soluppgångens fantastiska ljusspel...


Inga kommentarer: