söndag 12 juni 2022

Ett förfall...

Våren har sakta men säkert övergått i försommar och det innebär inte bara glädje och roliga ting, även om sommaren för med sig mycket av detta. Faktum kvarstår att det även innebär en del tråkigheter som att de första flyttfåglarna nu har lämnat landet, eller är på väg söder ut. Även i växternas värld händer det saker...

I orkidévärlden har exempelvis den vackra Guckuskon i princip redan blommat över på dessa breddgrader. Ett besök häromdagen i en fin lokal för just denna orkidé bevittnade just om detta och att där nu pågår ett förfall. Men eftersom att Guckuskon fortfarande inte var helt vissen, så gick det fortfarande att urskilja viss del av dess prakt och skönhet.

Tanken uppstod hos mig just där och då - varför skall det alltid göras bilder på saker och ting när de är som vackrast och inte när de håller på att dö alternativt födas? En vissen blomma är inte nödvändigtvis mindre vacker än en blomma som står i full blom. En vissen blomma kanske saknar skönheten, men vittnar om ett förfall, en ålderdom och att tiden sätter sina spår.

När jag väl landat i detta gjorde jag därför mina bilder precis som tänkt och dessa bilder får därför vittna det pågående förfallet och att Guckuskons storhetstid nu är över för i år. Här är några bilder på denna vackra orkidé...




2 kommentarer:

Terje sa...

Guckuskon är ju en blomma med mycket personlighet, vacker även på retur. Är speciellt förtjust i första bilden! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket för din kommentar och jag håller med dig helt och fullt Terje! 😊👍🙏