måndag 21 januari 2019

Tjäder i byn...

Det finns en liten ort ca 1 mil norr om Norrköping som heter Åby. I den här orten finns ett "kedjehusområde" som byggdes i samband med att de statliga verken utlokaliserades från huvudstaden och hamnade i Norrköping. I det här villaområdet har det sedan en tid slagit sig ned en tjädertupp. En tjäder som minst sagt hamnat vilse, men verkar trivas bra i lekparken där barnen annars leker och i närheten till en förskola. Här finns en tall att äta på och fläckvis även gott om gräs att picka i sig.

Att se en tjäder i ett villasamhälle på det här sättet är minst sagt lite märkligt. Den hör absolut inte hemma här, utan borde vara någonstans långt ut i skogen. Lite extra märkligt blir det också för att jag är uppväxt just i det här villaområdet. Jag har under min uppväxt i villaområdet aldrig varit med om något liknande. Här har visserligen visat sig rådjur, harar, rävar, älg, bäver och till och med en varg ryktas det om har passerat här igenom. Tiden går och ny historia skrivs, för nu kan listan även kompletteras med tjäder. 

Här är några bilder från mötet med tjädertuppen som jag kom att kalla för "Tore"...










2 kommentarer:

Lena sa...

Så märkligt, men det verkar som om allt fler vilda djur dyker upp mitt ibland tätbebyggelse numera. Frågan är ju vad det kommer sig? Hoppas att den mår bra trots allt och att inte barnen stressar den när de leker, eller det kanske är tvärsom - att barnen inte törs dit och leka när Tore sitter där. Den första bilden är otroligt fin, men två och fem sticker ut just för att man ser lekparken också.

Mårten Lundgren sa...

Tack Lena!
Jag vet inte riktigt vad detta beror på. Jag har ingen bra förklaring. Kanske beror det på att någon huggit ned tjädertuppens hemmaskog, så att han känner sig vilsen och letar efter ett nytt hem. Vet inte om det kan stämma?!
Håller med dig i dina tankar om bilderna. Tusen tack för din kommentar och att du delar dina tankar. ;)