torsdag 4 augusti 2016

Dimmiga sensommarmorgnar

Det är just under den här tiden på året, när vi närmar oss augusti och september månad som vi har största möjligheten att tidigt, tidigt på morgonen, få uppleva de dimmiga landskapen. 

Tyvärr verkar det som att allt för få någon gång har upplevt naturen på det här sättet. Kanske beror det på morgontröttheten och ett bristande intresse? Om du väl ger dig möjligheten att bege dig ut i naturen, så lovar jag dig att du inte kommer att ångra det beslutet.

Enligt min mening så finns det få saker som har en så stor skönhet som naturen en tidig, tidig morgon, precis då solen går upp. Här är sex stycken bilder som jag gjorde då jag var ute en tidig, tidig morgon i slutet av juli...







8 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Visst kan det bli magiskt om man har turen att komma ut den rätta morgonen! Härliga bilder till din text!

Hannes Theander sa...

Vilken härlig morgondimma Mårten! Ibland när jag åker till jobbet frampå höstkanten brukar det ligga dimma över stan. Alltid lika irriterad över att jag inte har tid att fota just då. Blev lite inspirerad att ändra på det. De tre första bilderna tycker jag nog allra bäst om. :-)

Gustav sa...

Jag är enig. Tänk om fler skulle uppleva dessa magiska stunder, jag är övertygad om att det skulle skänka en ny mening till tillvaron, precis som det gjort för mig. Kanske vore det då enklare att finna opinion mot allt för hård exploatering av våra skogar?

En riktigt fin bildserie du visar här tycker jag, Mårten. Njuter särskilt av den första med de tre lommarna som sakta patrullerar fram över sjön, i den solupplysta dimman. Vackert!

Mårten Lundgren sa...

Gryningen är magisk, precis som du skriver. Tack så jätte-mycket för din kommentar Jan-Olov!

Mårten Lundgren sa...

Kul att du hittade några favoriter Hannes. Mmmm... storstad i morgondimma, ja det låter det. Det tror jag kan blir riktigt annorlunda det. Tack så mycket för din kommentar Hannes! =)

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket för dina tankar Gustav och din kommentar. Den uppskattar jag mycket! ;)

Terje sa...

Den där bilden på de tre lommarna, tror jag stannar kvar här för att titta på bilden i en vecka... Vill inte gå vidare, då jag inte vill bli av med den... :)

Mårten Lundgren sa...

Tror det kan vara bra om du stannar kvar och smälter bilden ett tag.
Skämt åsido, jag känner mig riktigt hedrad att du ger den ett så gott betyg. Tusen tack Terje! Den storlomsbilden är såklart en favorit hos mig också. Kanske är det en av årets bästa bilder på storlom som jag gjort... ;)