Hade under en solig och fin kväll här i veckan som gick ett åter ett fantastiskt möte med en snok som låg och solade sig på en stor sten i vassen. Förra gången jag hade ett sådant här möte, var jag nere hos Terje på en heldag i Mullsjö, men den gången var det dock betydligt fler snokar som låg och solade sig.
måndag 16 juni 2014
söndag 15 juni 2014
Getåravinen i svartvitt
Vill idag visa några svartvita bilder jag gjort på den bäck som slingrar sig genom den vackra Getåravinen här i Kolmårdsskogen.
lördag 14 juni 2014
Den snusande spindeln
En kväll när jag var ute en sväng för att göra lite nya bilder hittade jag en skräddarspindel, sittandes på en gammal snusdosa. Skräddarspindeln vaktade denna snusdosa, som om det vore hennes egen lilla ö i den lilla skogstjärnen. Förmodligen var snusdosan ett alldeles ypperligt ställe för henne att jaga sina byten från. Skräddarspindeln är tillsammans med kärrspindeln de två största spindelarterna som finns i Sverige.
fredag 13 juni 2014
Nationaldagen i en nationalpark
Årets nationaldag firade jag tillsammans med familjen i Norra Kvills nationalpark, som ligger i norra Småland. Kan man fira en nationaldag bättre än ut i skogen, då drygt halva Sveriges yta består av just skog?!
Nationaldagen var i den här regionen en fin och varm dag, ända fram till eftermiddagen då det började att regna. Vi vandrade genom nationalparken på den längsta leden som tar besökarna runt hela parken. Längst in i Norra Kvill finns en liten skogstjärn som heter lilla Idgölen. Här var det stilla och fridfullt, endast några knipor simmade omkring i den lilla tjärnen. Var man riktigt tyst, gick det att lyssna på när trollsländorna flög omkring och jagade sina byten. Skogen i Norra Kvill var inte helt olik Kolmårdsskogarna som jag annars är van vid. Innan vi lämnade nationalparken och åkte hemåt fick vi se hur solen med sina sista strålar belyste skogen vid stora Idgölen, eller Trolltjärnen som den också kallas.
Nationaldagen var i den här regionen en fin och varm dag, ända fram till eftermiddagen då det började att regna. Vi vandrade genom nationalparken på den längsta leden som tar besökarna runt hela parken. Längst in i Norra Kvill finns en liten skogstjärn som heter lilla Idgölen. Här var det stilla och fridfullt, endast några knipor simmade omkring i den lilla tjärnen. Var man riktigt tyst, gick det att lyssna på när trollsländorna flög omkring och jagade sina byten. Skogen i Norra Kvill var inte helt olik Kolmårdsskogarna som jag annars är van vid. Innan vi lämnade nationalparken och åkte hemåt fick vi se hur solen med sina sista strålar belyste skogen vid stora Idgölen, eller Trolltjärnen som den också kallas.
Labels:
Norra Kvills Nationalpark,
skog,
stämning,
svartvitt,
väsen
torsdag 12 juni 2014
Nyfödda rådjurskid
Jag kom precis nyss hem ifrån en runda, då jag har varit ute och spanat på rådjuren som bor i närheten av mitt hus. Precis framför bilen, på den smala grusvägen, klev det ur vegetationen plötsligt fram en rådjursget med två små kid. Naturligtvis var jag tvungen att göra några bilder på detta. Jag har på känn att det nog kommer bli en hel del rådjursbilder här på bloggen framöver. =)
Labels:
djur,
Kvillingeslätten,
rådjur
Den impressionistiska skogen
Här är tre stycken impressionistiska skogsbilder jag gjorde under en utflykt till ett ensligt naturreservat under helgen. Att göra bilder på det här sättet känns för mig som ett av de bästa sätten att återge min känsla för skogen med dess skönhet och mystik.
Labels:
kamerarörelse,
Kolmården,
skog,
svartvitt
tisdag 10 juni 2014
Ännu en närbild från trädgården
När jag fotar makro brukar jag ofta bara sätta mig ned på en plats och vänta. Se vad som rör sig omkring mig och sedan utgå ifrån detta. Jag har provat det hemma i min egen trädgård vid ett antal tillfällen och alla gånger har det gett ett lyckat resultat. Vid ett tillfälle hittade jag denna lilla gräshoppa som satt och spanade i en av rabatterna.
måndag 9 juni 2014
Närbild från trädgården
Ibland stöter man på märkliga ting. Sommaren 2012 så hittade jag den här konstiga insekten hemma i trädgården. Precis stilla satt den fastkrokad i en överblommad backsippa, kanske den jagar på det här sättet?!
söndag 8 juni 2014
Rådjuret på kullen
I slutet av maj gjorde jag några bilder på ett rådjur (get) som stod på en liten kulle och spanade ut över fälten, i det allra sista kvällsljuset. Därefter begav hon sig ut på ett av fälten för att äta. Men innan hon gick iväg från kullen passade hon på att räcka ut tungan åt mig.
Labels:
djur,
Kvillingeslätten,
möte,
rådjur
fredag 6 juni 2014
torsdag 5 juni 2014
onsdag 4 juni 2014
Rådjur i mörker
Måndagskvällen var en fin och ljus kväll, utan några som helst molntussar på himlen. Jag passade på att bege mig ut för att göra några rådjursbilder. Jag har länge haft en bildidé om att få rådjur gåendes i högt gräs med överblommade maskrosor. Denna kväll hade jag tur för att denna kväll gavs möjligheten att göra dessa bilder. Rådjuren vandrade runt och åt på ett fält som just nu står i träda, så här var det fullt med överblommade maskrosor och hundkex. Det var bara lite ljus kvar innan mörkret skulle lägga sig helt när jag gjorde bilderna, så bilderna blev ganska så mörka i sin karaktär. På något sätt så tycker jag ändå väldigt mycket om den dova, murriga sommarnattsstämningen i bilderna.
Labels:
djur,
Kvillingeslätten,
rådjur,
stämning
Skogen i svartvitt - del 1 av 3
Jag inleder idag en serie på tre delar, där jag har fotograferat skogen i svartvitt och på ett lite nytt sätt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



















































