tisdag 9 augusti 2022

Det outtröttliga rådjuret...

Inne i Kolmårdsskogens väldiga skogssalar vandrar en råbock fram. Detta är hans hem och hans plats i livet. Plötsligt ställer han sig med blicken rakt in mot solen och blundar. Det syns verkligen att han njuter där i solskenet efter den kalla natten.

Att få följa dessa ståtliga djur på nära håll är alltid så privilegierat. Jag har nu genom åren fått möjlighet att uppleva rådjurets mindre dokumenterade ögonblick. Ögonblick då de gäspar, sover, drömmer, slåss, tvättar varandra, äter, fejar hornen osv. Alla åren har även givit möjlighet att följa olika individer som som tuffa råbockar, till snälla och försiktiga rågetter. Ibland har jag turligt nog fått uppleva barnkammare, där jag fått uppleva bara några dagar gamla rådjurskid.

Så nu tänker ni att jag säkert har sett allt, att jag är trött på rådjur då jag har så många bilder på dem. Dags att börja fokusera på något helt annat?! Men icke, det är faktiskt precis lika roligt att studera och skapa nya bilder även idag. Dagens möte med rådjuret var precis lika exalterade som mitt allra första möte med rådjur. Kanske är till och med de nya möten till och med ännu roligare, då jag ser fler bildmöjligheter idag, än vad jag gjorde förr?!

Så mina vänner, detta är bara början och jag kan lova er att det kommer att visa fram många fler rådjursbilder framöver...


2 kommentarer:

Terje sa...

En riktigt härlig rådjursbild, men extra stort plus får du också till den fina och berörande texten! :)

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för dina fina ord om inlägget Terje, uppskattas verkligen! 😊🙏👍