tisdag 15 mars 2022

Möte med en mycket nyfiken svartmes...

Det är inte bara det att snön nu nästan har försvunnit som gör att det känns vår ute. Nej, även i skogen är det skillnad. Framför är det en väldig fart på fåglarna, vars sång och lockläte avlöser varandra. Här är ett närgånget och spännande möte jag hade för några dagar sedan, då en nyfiken svartmes inspekterade mig väl och länge. Detta hände då jag beundrade den fullt blommande hasselbusken. Det verkar verkligen som att det ena vårtecknet avlösa det andra...


4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja svartmesarna är ena riktigt modiga småfåglar. De och toffsmesen är de fåglar som kan förväna mig mest på matningen jag har tillsamman med en kompis. Men nog om detta...
Det var ju din mycket fina bild på denna fågel jag skulle kommentera. Alltså bara den dominerade gyllene färgen i bilden, gör den ljuvlig. Sen finns det detaljer som lyfter bilden, iaf i mina ögon. Förrutom färgen, de gyllene tonen i fågeln kinder och hur ljuset träffar magen/sidan på fågel och det "rimlight" det ger som separerar den från bakgrund. Kompositionen med fröstängel i förgrund som både ger djup och känsla för hur små en Sveriges kan vara. Träd och grenar fint softade som bakgrund ger ett intressant och levande yta.
Hatten av för mycket bra bild.

/Christer K

Ps. Har egentligen slutat med dessa långa utläggningar. Men nu kunde jag inte hålla mig. 😁

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket för dina fina ord om bilden Christer!
Så roligt att läsa din beskrivning av bilden. Jag tycker verkligen hasselhänget i bilden blev en liten extra touch av våren. Svartmesen är verkligen en präktig och fin liten fågel i sin enkelhet, håller helt med dig om det. Återigen, tusen tack för din fina kommentar om bilden Christer! 😊🙏👍

Anonym sa...

"Svartmes" skall det vara och inte sveriges, skrev på telefon och gäller att ha koll på T9. ;)

/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Christer - inga problem jag förstod!
Hehe, ja ordboken har skapat många konstiga meningar och byt ut helt fel ord. En rolig och samtidigt irriterande funktion tycker jag. 😊👍
Men din kommentar var i alla fall inga problem att förstå. Tusen tack igen för att du tog dig tid att skriva en kommentar till inlägget. 🙏