tisdag 19 mars 2019

Sälmötet...

Det var en solig och ganska varm morgon i slutet av februari som jag befann mig vid Bråvikens strand. En stor grupp med storskrakar intresserade mig, då jag plötsligt såg en konstig fågel ute i vattnet. Denna fågel fick mycket uppmärksamhet av både måsar och trutar, men framför allt även av örnar. Jag riktade mitt teleobjektiv mot den märkliga fågeln och såg att detta absolut inte var någon fågel, utan en gråsäl som åt fisk. Inte undra på att den uppmärksammades av fåglarna.

Plötsligt dök den och lämnade bara några ringar och bubblor efter sig. Jag satt still och väntade, hade jag tur kanske den kunde dyka upp igen. Plötsligt blåste något till intill mig väldigt högljutt. Jag tog bort kameran från ansiktet och fick då till min förvåning se en mycket nyfiken och närgången gråsäl som låg och flöt likt ett flöte och lapade sol.

Snabbt försvann den igen och dök upp ännu närmare mig. Jag kunde utan problem fota den nyfikna gråsälen igen. Den verkade inte alls besvärad av min närhet. Efter ett tag tittade den på mig igen och försvann sedan iväg. Här kommer några bilder från detta fantastiska gråsälsmötet...







2 kommentarer:

Lena sa...

Ett fascinerande och lite märkligt djur, så olikt otroligt snabba och smidiga i vatten och så otympliga på land. Jag har tyvärr bara sett en på mycket långt håll en gång här ute i Bråviken, det måste ha varit ett härligt möte med denna säl. Och det där frustande blåsljudet är ju lite speciellt också, jag vet att det tog en bra stund innan jag förstod vad det var. Grattis till fina närbilder och mötet.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Lena och jag håller helt och fullt med dig, sälen är ett lite märkligt djur. Med klara fördelar att vara i vatten och inte på land. :)
Roligt att du tycker om bilder och tusen tack säger jag för att du delar med dig av dina tankar och en fin kommentar till inlägget. ;)