måndag 27 mars 2017

De oliktänkande fotograferna

Jag vill inleda denna artikel med att understryka att detta är min privata åsikt om naturfotografering och bildskapande.
Att ägna sig åt bildskapande inom den fotografiska genren är det många personer som sysslar med. Alla använder inte den klassiska systemkamera utrustningen, utan kanske sin mobil eller annan typ av fotografisk utrustning istället. Vilket den moderna tekniken givit möjlighet till. Framför allt smarttelefonen med kamera har gjort att vi faktiskt mer eller mindre allihopa, på ett eller annat sätt har en relation till bildskapande och den fotografiska bildens olika genrer. En del är naturligtvis mindre hängivna fotografer, andra brinner för detta ända ut i fingerspetsarna.

Länge har jag funderat över att, när jag öppnar en ny naturfotobok om exempelvis fåglar, ser den precis likadan ut som den jag precis tittat i eller den jag för den delen tittade i häromdagen, förra året eller till och med den jag först köpte, då jag började att intressera mig för naturfotografering för snart tio år sedan. Varför är det så!?

Ett ännu tydligare tecken på likriktning inom naturfotografin blir det när jag ser ett avsnitt av SVTs program ”Det stora fågeläventyret”. Deltagarna får i uppgift att fotografera fåglar i flykt. Bilderna ska sedan bedömas utifrån skärpa, komposition och vart skärpan sitter. En knivskarp fågel i flykt, där fokus MÅSTE sitta på ögat och ingen annanstans på fågeln. Inga som helst öppningar här inte för det egna bildskapandet och den personliga stilen. En bedömning helt klart i linje med att apa efter en skapad norm om hur en bra fågelbild ska se ut. Generellt tycker jag att naturfotograferingen här i Sverige verkligen är likriktad och ofta följer just denna typ av normer, likt detta. Artporträtt och bildstilar som mer eller mindre liknar varandra visas nästan uteslutande fram på föreläsningar och utställningar. Allt för sällan syns fotografen som utmärker sig från mängden, genom det egna bildskapandet och sitt egna personliga sätt gör en bild med kameran. I min mening är detta fruktansvärt synd och tråkigt att det är så här! Tänk istället om alla vågat fotografera fåglar/djur/blommor etc. på sitt eget vis!? Åtminstone är jag rätt säker på att vi hade haft en betydligt mer spännande fauna av bilder att titta och njuta av då.

Men det finns faktiskt de som vågar sticka ut om man letar lite. De fotograferna satsar faktiskt uteslutande på att ha en egen bildstil och även skapa sina bilder utifrån ett mer personligt sätt att uttryck. Två fotografer som jag tänker lite extra på är Terje och Malin Hellesø. De kanske inte alltid är så lika i allt det de fotograferar, men på något sätt kompletterar varandra ändå. Både i stil, tänk, uttryck och motiv. De här två fotograferna brinner verkligen för det personliga bildskapandet och allt vad det innebär. De har båda hittat personliga stilar som de arbetar med, men också nya spännande uttryck och sätt att skapa sina bilder på. Deras bildskapande följer inte alls någon annans stil eller sätt att skapa, utan de följer helt och hållet sitt eget inre, när de gör sina bilder. De är själva trendsättare och vågar därmed tänka utanför ramarna. Det resulterar såklart i att blickarna ofta vänds mot dem i och med deras egna bildstil och bildskapande. 

En av anledningarna till denna artikels uppkomst är att just historien om artikelbilden tydligt understryker det egna bildtänket. Idén om artikelbilden har jag inte kommit på själv, utan fick till mig av Terje. Det är en bild på en råbock utanför mitt eget köksfönster och min äldste sons prydnadsren/råbock. Bilden är i min mening nyskapande, vågad och har ett mycket eget uttryck, där en fantasifigur möter ett levande väsen av samma slag, mitt ute i skogen. Dessutom uttrycker den något personligt, då jag faktiskt upplevde båda dessa väsen själv, då bocken stod utanför mitt fönster och spanade. Helt briljant idé enligt min mening! Ett stort tack till dig Terje för idén till denna bild.

Slutligen vill jag därför puffa lite för att du nästa gång du ska göra en bild, försöker att lägga alla uttalade normer åt sidan, för hur en bild på ett djur (eller annat motiv) ska förväntas att se ut. Jag uppmanar därför till att överraska betraktaren genom att visa något eget, visa något nytt, våga sticka ut hakan och gör din egen bild av just din upplevelse och på ditt eget sätt!


4 kommentarer:

Malin E H sa...

Intressant artikel och något jag själv ofta återkommit till genom åren. Att vara sig själv och våga gå utanför mallen.
Tack för omnämnandet... och bilden - den är klockren!

Mårten Lundgren sa...

Jag menar det, både du och Terje är en stor inspirationskälla till mig. Jag gillar även er inställning och ert personliga sätt att skapa bilder på. Det är helt klart just detta det handlar om, att våga vara sig själv.
Kändes självklart att nämna dig Malin och Terje. Roligt att du tyckte att artikeln var intressant och att du även gillade bilden! ;)
Tack för att du tog dig tid att skriva kommentaren Malin.

Susanne sa...

Tack!! Precis just så känner jag och maken. Det finns anledningar till varför vi inte är med i olika klubbar och en del sidor på sociala medier. Där finns allt för många "pretton" (ursäkta ordvalet). Jag tröttnade så mycket på alla tillrättakommande kommentarer om regler hit och regler dit...
Upplever ändå att under dom senaste åren ploppat upp dom som frångår alla normer och det gillar jag :) Tack för tänkvärda inlägg!!

Mårten Lundgren sa...

Susanne - Vad roligt att du tittade på min gamla artikel från 2017, den är dock lika aktuell i dag som den var för 3 år sedan då jag skrev den, något du även nämner mellan raderna i din kommentar. ;) Jag tror att det många gånger handlar om att var sig själv och inget annat. Jag gör min grej, fotar på mitt sätt och så vidare. Tycker andra det är bra så är det givetvis jätte-kul, men det är inte därför jag bloggar och visar mina bilder. Jag fotar för min egen skull i första hand! :)
Att berätta för någon annan hur de ska göra är inget jag sysslar med. Däremot kan jag gärna hjälpa till om någon frågar eller undrar över något, men det är en annan sak. Jag tror egentligen inte att det finns något recept på att ta en bra bild, utan det ligger i att vara sig själv och då kommer det automatiskt. ;)

Tusen tack för din kommentar med tankar om detta Susanne! =)