torsdag 16 april 2020

Jakten på den perfekta djurbilden…

Genom de snart 12 åren som jag har intresserat mig för naturfotografering har jag vid upprepade tillfällen inte bara själv reflekterat över den perfekta bilden, utan även diskuterat detta med andra fotografer. Vad är egentligen den perfekta bilden? Hur ser den ut? Finns den? Går den överhuvudtaget att göra?

När vi pratar om den perfekta landskapsbilden, så gäller det inte bara att hitta det perfekta landskapet, utan även vara där på rätt plats, vid rätt ögonblick för att kunna göra denna bild. När vi istället pratar om den perfekta bilden på ett djur, handlar det naturligtvis också om att vara på rätt plats vid rätt ögonblick, men tyvärr tenderar även många naturfotografer att lägga till dimensionen ”närhet” till denna bild. Kanske har denna extra dimension någon gång uppstått efter att man har hört Robert Capas välkända citat “If your photographs aren't good enough, you're not close enough.”? Men har verkligen närheten till djuret någon betydelse i hur bra bilden är? Kan fotografen till och med göra en bild från längre avstånd med djuret/djuren i landskapet lika bra som närbilden? Kanske till och med bilden med djuret i landskapet blir bättre, eftersom att betraktaren även får en känsla av miljön som djurmötet utspelade sig i? Ja, frågorna kring den perfekta djurbilden kan bli många och uppfattningarna kring den sannolikt desto fler.


För mig är det dock en hederskodex att på precis samma sätt som jag är ärlig med hur jag har gjort mina bilder, så väljer jag att göra mina bilder på ett sätt som inte påverkar eller stör naturen på något negativt sätt. Jag anser det viktigt eftersom att mina bilder faktiskt helt enkelt aldrig kan vara viktigare än naturen själv och det liv som finns där. Men kanske viktigaste av allt; jag har faktiskt inte rätt att förstöra eller påverka något i naturen för min egen vinning eller mina bilder!


Nu när snart halva 2020 har gått och jag har redan vid två olika tillfällen fått bevittna att naturen blivit illa tilltygad av fotografer som varit på jakt efter den perfekta djurbilden.

Den första händelsen var sent i vintras då en lappuggla uppehöll sig i skogarna här i Östergötland. För mig är det inget svårt att förstå att detta väcker intresse och att flera vill bevittna denna mäktiga fågel. Men när en naturfotograf är beredd att jaga efter ugglan i skogen eller springa ut på ugglans jaktmark, bara för att komma så pass nära att det personen kan göra de där extrema porträttbilderna kan jag bara inte förstå. Ändå var det just detta jag fick bevittna där i skogen hos lappugglan. Hur en naturfotograf (som dessutom hade det allra största teleobjektivet) tog sig allra närmast lappugglan ute på ugglans jaktfält för att göra just de där extrema närbilderna personen sannolikt länge jagat efter. Flera andra naturfotografer som besökte denna plats respekterade heller inte ugglan och dess integritet, vilket resulterade i att denna mäktiga fågel så småningom lämnade området.

Det andra tillfället då en fotograf valde att störa naturen i jakten på den perfekta djurbilden inträffade så sent som för bara någon månad sedan här i våras då jag var i Kolmårdsskogen och skulle fotografera orrspel. Givetvis var jag inte ensam på platsen, utan det visade sig att två andra naturfotografer också hittat hit och att jag skulle få dela denna upplevelse på den här platsen med dem denna morgon. Den ena fotografen hade precis som jag valt att sitta på lite längre håll, för att inte störa orrarnas spel ute på myren. Den tredje fotografen hade istället placerat sig med ca fem till sex meters avstånd till platsen där orrarna spelade som allra mest frekvent, vilket jag till en början inte noterade. Först förstod jag inte varför orrarna då och då valde att flyga upp i träden runt myren eller till och med ge sig av från spelplatsen en stund. Detta märkliga beteende hade jag inte alls bevittnat vid de tidigare tillfällena som jag hade varit på samma plats. Länge satt jag och grubblade över fenomenet. Då och då fokuserade jag även med kameran längs skogsbrynet runt myren, för att se om jag möjligen kunde ha en sådan tur att ett rovdjur var i närheten. Kanske väckte orrarnas dess intresse och i så fall ville jag vara beredd om det fick för sig att jaga på orrarna. Men skogsbrynet var tomt och mina grubblerier fortsatte. Lite senare på förmiddagen trillade pusselbitarna på plats, då jag bevittnade hur en person kliver ut ur ett gömsle precis intill orrarnas spelplats. Aha, nu fick alltså min förklaring till orrarnas märkliga beteende och varför jag denna morgon inte haft samma möjlighet att fota orrarnas spel som vid tidigare tillfällen. 

Även om denna naturfotograf ändrade förutsättningarna för oss alla fotografer denna morgonen, så är ändå det som spelar någon roll och egentligen betyder något att denna person påverkat orrarnas spel. Något som på sikt kan få konsekvenser för orrarnas population och detta endast för jakten på att göra den perfekta djurbilden! Då jag mycket väl vet vem denna naturfotograf är och även har diskuterat just detta fenomen med denna person flera gånger innan denna händelse, blev jag inte bara häpen, utan också mycket besviken på denna handling.


Efter allt detta frågar jag mig, är det verkligen så att vi kan ta naturen förgiven och att vi också kan förbehålla oss rätten att inkräkta på den precis som vi vill och behagar? Har vi rätten att störa djurens känsliga aktiviteter och liv ute i det vilda bara för att göra den där perfekta djurbilden?

Kanske kommer svaret att variera beroende på vem eller vilken fotograf som du frågar!?
En del vill nog hävda att gömslet gör dem osynliga, andra menar att ett gömsle inte är tillräckligt. För mig är dock svaret på den här frågan enkel! Jag kommer aldrig att störa naturen till förmån för mitt bildskapande, utan väljer hellre att ta ett steg bakåt. Mina bilder kommer därmed aldrig att göras på bekostnad av naturen eller dess invånare. Kommer jag en dag att göra den där perfekta närbilden på ett djur är det för att djuret valt att komma nära mig och inget annat. För mig kommer alltid naturen och dess invånare alltid att förbli överordnade mitt eget bildskapande, jag är trotts allt en främmande besökare i deras hem…


8 kommentarer:

Lena sa...

Nu har jag läst och läst här vid flera tillfällen och så mycket tankar kring detta som växt. Jag tycker det är ett mycket intressant inlägg och jag vet egentligen inte vad jag tänker om detta med den perfekta bilden. En tanke är väl att den perfekta bilden är när man lyckats fånga just den där bilden man länge velat men i just det ögonblicket den är tagen så är den ju inte längre den perfekta bilden. Då är ju nästa önskan den perfekta bilden och jag vet inte hur andra tänker man jag hittar ju alltid något i mina egna bilder som kan bli bättre, som jag glömt att ta hänsyn till osv i all oändlighet.
Så antingen kan man ju säga att man redan tagit den perfekta bilden, flera gånger om eller så kommer man aldrig lyckas med det, beroende på hur man ser på det. :) Och jag tänker också att det där citate av Capa inte alls gäller bokstavligt utan mer känslomässigt nära, men vad vet jag? Så tänker jag att han menade iallafall.

Andra ser ju dessutom annorlunda på ens bilder och på så vis kan ju en efter någon annans tycke vara en perfekt bild som man själv inte alls är lika nöjd med och vice versa. Ibland kanske man inte lyckas förmedla tanken bakom men andra ser med andra ögon och tolkar den på sitt vis och därmed ser den som perfekt ur ett helt annat perspektiv.

Tack för att du fick mig att fundera över detta, själv har jag funderat väldigt mycket över hur mycket vårt undermedvetna styr vårt val av bilder och motiv och vad det säger om oss som personer.

Vad gäller det där med att jaga den perfekta bilden utan hänsyn till naturen kan jag bara hålla med dig. Det får aldrig gå ut över naturen själv och dess invånare, då tar man nog sig själv på lite väl stort allvar. En ganska egoistisk syn på tillvaron som säger något om en som person.

För övrigt tyckte jag väldigt mycket om ugglebilden, den är helt perfekt ;-)

Annica sa...

Tänkvärt och bra skrivet. Har inte reflekterat så mycket över detta. Mest fascinerats över vackra bilder och närheten till djur och natur som ni fotografer får till. Tänkt att det är feta objektiv som gäller och att alla naturfotografer naturligtvis gör det på djuren och naturens villkor. Men med din text inser jag att jag levt i en blåögd värld och att det inte är så det går till. Tack Mårten för att du lyfter frågan och att jag fick upp ögonen för hur det olyckligtvis kan gå till när en bild blir till. Kämpa på och jag hoppas innerligt att respekten för naturen och djuren efterlevs i största möjligaste mån för flera naturfotografer i framtiden.

Mårten Lundgren sa...

Att ständigt söka den perfekta bilden är inget fel. Det som är viktigt att tänka på är hur man gör det.

Kanske är det bara Robert Capa själv som egentligen riktigt vet vad han menade med sitt citat. Det jag dock tänker att han menade var att om man inte är tillräckligt nära, så blir det inga bra bilder, eftersom att du aldrig kommer in i situation och känner av händelsen. Med ett teleobjektiv kan man sitta på långt håll och titta på en händelse, men din bild får aldrig den där känslan av närvaro i situationen. Något som jag gissar på att han ansåg var väldigt viktigt i sina krigsskildringar. Det blir lite som du är inne på.

Jag vill dock poängtera att när det gäller naturen så kan det få förödande konsekvenser om någon som i de fallen som jag nämner kommer för nära djuret/djuren. I dessa fallen har djuren valt att avvika för att få vara i fred. I lappugglans fall kan en häckning ha misslyckats och i orrarnas fall kanske spelet aldrig riktigt kom igång, vilket resulterade i att förökningen inte blir lika hög. Frågan är om "den perfekta djurbilden" verkligen är värd detta?

Frågar du mig om vad som är den perfekta bilden så handlar det mer om känslan i bilden än om man upplever att man är nära djuret eller inte i bilden. Roligt om jag väckt några tankar kring detta hos dig, för det var min mening med artikeln och jag tackar dig även för att du valde att dela med dig av dina tankar om detta. Tusen tack Lena! =)

Roligt att ugglebilden föll dig i smaken... ;)

Mårten Lundgren sa...

Tack Annica för din kommentar och visst är det så att många naturfotografer och fotografer också använder stora teleobjektiv för att kunna komma just nära. Naturfotovärlden är ibland inte så vacker som den utger sig för att vara har jag fått uppleva. Mycket tenderar ibland att få felfokus så att det istället handlar om upplevelser och bilder blir någon sorts troféjakt över det hela. "Flest arter vinner" eller "närmaste bilden vinner", vilket är synd. Givetvis kommer jag kämpa på och visst hoppas jag att denna fråga blir allt mer vanlig och tillslut även något naturfotografer förstår allvaret och även respekterar mer och mer. ;)

Anonym sa...

Mycket viktiga och tänkvärda funderingar. Och i mångt och mycket är det nog lite som du säger " istället handlar om upplevelser och bilder blir någon sorts troféjakt över det hela. "Flest arter vinner" eller "närmaste bilden vinner" meningen kanske för många inte är det, men de drivs nästan in i det beteenedet och hos hos många är det just bara trofé jakt. Själv så har jag samma uppfattning som du att djuren bestämmer om de vill komma nära. På vinter matningen så landar de inom närgräns ibland på objektivet och ibland har de landat på huvudet då känns närheten helt ok, då det är djuren som kommer. Jag har fått många undrande blickar från småfåglarna "vad håller du på med" eller "nu är nötterna slut som du lade fram på stubben". Många gånger när man mött andra djur vill man ju närmare men just respekten att inte tränga sig på stoppar, bilder med miljö runt djuret ger oftast en bättre stämning i bild. Man sätter sig ned eller bara står kvar och sen får man se vad som händer. Hur som mycket viktiga och intressant reflektion du gör. Sen är det ju intressant att höra Annicas kommentar hur människor, "vanliga" betraktare inte riktigt känner till hur "fula" vissa fotografer kan vara i jakten på den perfekta bilden, just i jakten på egot och egen uppfyllnad att se! vad jag gjort.
/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Tack för att du tog dig tid att skriva om dina tankar kring detta Christer. Visst är det som du skriver, vi är i naturen på djurens villkor och får därmed respektera att det är de som ska komma till oss och inte vi som ska jaga dem.

Visst är det ett märkligt beteende att många naturfotografer "vaggas in" i tankarna att komma nära och ibland allt för nära, bara för att de tror att de bilderna blir bättre då. Men när ingen ser är det lätt att göra det, även om man vet att det är fel.

Vi får försöka att hålla denna fråga vid liv och då och då ta upp den för att den inte ska falla i glömskan...

Terje sa...

Riktigt bra artikel Mårten! Och underbara bilder! :)

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för din kommentar Terje och vad roligt att du gillar artikeln! ;)