lördag 30 juni 2018

De speciella älgmötena…


Jag vet egentligen inte vad det är som gör att jag tycker att möten med älgar är så märkvärdiga?! Kanske är det deras majestätiska hållning, deras storhet och all mystik som finns kring deras väsen? Eller är det att de är spännande just för att de är så svåra att förutse och mästare på att gömma sig? Anledningen eller anledningarna till mitt stora intresse för skogens konung är rätt svår att sätta fingret på, även om jag tänker efter riktigt ordentligt. Det enda jag egentligen riktigt vet är att jag tycker detta skogsväsen är skogens mest intressanta djur. Skogens mäktiga konung är så otroligt spännande och fascinerande att få uppleva, varje möte känns därför speciellt och som ett ledningsmål i en avgörande fotbollsmatch.



Många gånger har jag funderat över vad älgens stora huvud egentligen rymmer för tankar, bakom de där kolsvarta, djupa ögonen?! Vad tänker älgen egentligen på, då den ser mig på andra sidan hygget, eller bakom granen där i skogen? Känner den oro, rädsla eller njuter den kanske av mötet lika mycket som jag? Minst troligt är kanske det sista i alla fall, men det är säkert fullt av funderingar och tankar där inne i älgens stora huvud. Visst skulle det vara spännande att få ta del av dessa?



Även om jag i dagsläget har haft hundratals med älgmöten, så är det fortfarande något alldeles extra och speciellt med att få möta dessa stora djur. Det pirrar till inombords när man möter ”den stora älgen i skogen”, samtidigt som jag blir väldigt glad över mötet.



Om jag sluter ögonen och styr mina tankar tillbaka till ett älgmöte i exempelvis skymningen på ett hygge i skogen, vi står där älgen och jag, öga mot öga och bara iakttar varandra. Även så här i efterhand så känns mötet så verkligt och speciellt. Detta är såklart ett bevis på att mina älgmöten lever kvar inom mig, lång tid efter de inträffat.



Dessa möten gör helt klart på ett eller annat sätt ett avtryck hos mig. Faktum är att det finns de gånger jag inte kommit hem med bilder från ett älgmöte, bara för att jag inte kunnat lyfta kameran då jag mött älgen, utan blivit stående och bara iakttagit och betraktat detta väldiga skogsväsen. Andra gånger har jag efter ett älgmöte vandrat tillbaka till min bil med tårar rinnande nedför kinderna, då mötet varit så känslosamt och starkt för mig.



Oavsett om jag kommer hem med bilder eller inte så är jag alltid tacksam för att jag har fått mötta skogens konung. Med tanke på att jag mött både gamla och unga älgar i skogen så tror jag inte att detta djur alls som många påstår är ett djur med ”bristande intelligens”. Åh nej, tvärt om! Älgen har ett stort intellekt och förstår mycket mer än vad vi nog egentligen tror. Har du väll fått se en älg så är det för att älgen velat detta, inte för att du har haft tur. Skogens väldiga konung är nämligen mästare på att gömma sig, trotts sin väldiga storlek. Har du aldrig sett en 12-taggare, ja då finns det helt klart en anledning. En sådan älg finns bara för att han är mästare på att gömma sig från alla farorna.


Så har du aldrig haft ett älgmöte och därmed inte tror på det jag skriver om här, ge dig då ut i skogen en gryning eller skymning och förhoppningsvis om du är på rätt plats, vid rätt tid får du också ett oförglömligt älgmöte att ta med dig resten av livet…


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder på detta mäktiga djur. Precis som du säger en mästare att gömma sig och vara osynlig, flertal gånger då man sett älgen avvika från skogsvägen och in i skogen. 5 sek senare är man vid den plats älgen försvann in i skogen och den är som uppslukad av skogen. Mystiskt.
Och så spännande att se detta stora djur röra sig så lätt och med en ballettdansares smidighet bland träd och snår.

/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Håller helt med dig Christer, det händer titt som tätt att man råkar ut för den där episoden. Men så ibland så blir det helt tvärt om, den står kvar och bara tittar. Fantastiska ögonblick då man bara skulle vilja gå ut och krama den stora vackra älgen. :)

Roligt att du tog dig tid att titta in på bloggen och skriva en kommentar. STORT tack!