måndag 12 oktober 2020

Älgjakten startar...

Idag startar älgjakten i södra Sverige. I Östergötland får totalt 1842 älgar skjutas under jakten enligt SVTNyheter, vilket jag ser som en siffra långt högre än vad som överhuvudtaget finns i länet innan jakten. Att det skulle finnas betesskador från älg får mig också att höja på ögonbrynen, då det är svårt att hitta spår i skogen av älgarna överhuvudtaget. Finns det överhuvudtaget betesskador är de sannolikt från kronhjortar och inte älgarna.

Min förhoppning är givetvis att de få älgar som finns här i skogarna håller sig undan så att det även fortsättningsvis går att få älgmöten här i Kolmårdsskogarna...


4 kommentarer:

Lena sa...

Inte utan att man undrar hur de kommer fram till de där siffrorna faktiskt. Vet de hur många älgar det förväntas finnas i varje län?
Mycket bra bild dock.
P.S. Såg att de nu tillåter skyddsjakt på varg här i sörmland också, visserligen för en specifik individ om jag förstått det hela rätt men det skulle vara intressant och se om det gått till på samma vis som i östergötland. D.S.

Mårten Lundgren sa...

Ja, det brukar faktiskt vara jägarna ironiskt nog som inventerar älgarna. Ibland görs nog även andra typer av inventeringar också skulle jag dock tro. Roligt att läsa att du gillar bilden! =)

Jo, jag såg att man nu får skjuta varg i samband med attack mot tamboskap. Enligt jägarna själva så verkar det vara så att de inte bedriver någon ordnad skyddsjakt, utan att de får skjuta vid en eventuell attack. Jag har aldrig läst om den formen av skyddsjakt innan, men det är vad jag har kunnat läsa mig till i alla fall. Hoppas såklart att vargen håller sig undan! ;)

Terje sa...

Djur betar på vegetationen, varför kallas det för betesskador? Djuren äter, som de alltid gjort i alla tider; det är väl inte älgens fel att nästan all skog numera är planteringar och inte natur. Då kan vi kalla allt skogsbruk, eller det man kallar så fint för skogsvård, för sin rätta betydelse: skogsskador. Och älgens betande för skogsvård. Jag blir provocerad varje gång människan räknar ett vilt djurs naturliga beteende i ekonomisk vinning eller förlust.

Mårten Lundgren sa...

Terje - jag kan bara hålla med dig till 100%. Det är precis så det är och vi behöver inte jakten för att överleva. Tusen tack för din kommentar! 😊