lördag 11 juli 2020

Rådbockar gör upp...

Det är en stilla och ganska tyst vårmorgon i skogen. Precis så där tyst som det alltid brukar vara på morgonen, då jag beger mig ut i Kolmårdsskogen. Visst, fåglarna har precis börjat komma igång och det märks ändå att det är just vår, för de låter lite mer än för några helger sedan.

Inne i skogen, vid en liten äng håller de till. En grupp med rådjur. De är ofta där och jag kan titta på dem från ett ställe som är bra, där upptäcker de mig nämligen inte så lätt. Den här morgonen har de två största bockarna fått för sig att de ska göra upp. På en liten plätt intill skogsbrynet stångas de och kraftmäter med varandra. En inte allt för vanlig upplevelse, men ändå underhållande att få ta del av...


2 kommentarer:

Lena sa...

Kolmårdsskogarna vekar ha hur mycket som helst att uppleva, både vad gäller djur, miljöer och växtlighet. Vilken ynnest att kunna sitta och se på utan att störa dem. Fint och jag gillar färgskalan i bilden också.

Mårten Lundgren sa...

Visst finns det mycket här i Kolmårdsskogen att uppleva. Det var verkligen härligt att jag kunde betrakta dem när de stångades, utan att störa. Jag gör det gärna fler gånger! ;)

Tusen tack för din kommentar Lena och vad roligt att du gillade bilden! ;)