söndag 5 juli 2020

Den svartvita flugsnapparhonan...

Ända sedan i maj månad har de varit här hos oss. De svartvita flugsnapparparet tog ganska snabbt över åtminstone två av våra fågelholkar här på tomten. I båda häckade de samtidigt och hade det stundtals väldigt kämpigt med att skaffa mat till de små.

Nu är det helt tyst i holkarna och de små är utflugna. Även de stora har lämnat och jag saknar deras sång. En sång som inte bara väckte mig mitt i natten, då vi hade sovrumsfönstret öppet på grund av värmen. Deras sång är även en sång som jag lika snabbt som jag vaknade till även kunde somna om till på nolltid. Den är verkligen så vacker och jag kände mig så nära naturen av den på något märkligt vis.

Även om det låter konstigt så väntar jag redan nu på att det ska bli april - maj återigen så att de snart kommer tillbaka. De är så saknade och jag kan inte låta bli att lyssna efter dem varje gång jag går utanför dörren, för tänk om?! Kanske de ändå bara är tillbaka och hälsar på?!

Här är två bilder från i år på den svartvita flugsnapparhonan som fångat mat till de små där hemma i holken...



2 kommentarer:

Lena sa...

Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt roligt att du skriver mer om dina upplevelser kring bilderna som på så vis får ännu en dimension.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Lena och det ska jag ta till mig och försöka att göra även framgent. ;)