söndag 8 mars 2020

Ett riktigt mästerverk!


Min vän Malin Ellisdotter har här i början av året kommit ut med en bok tillsammans med en den spanska poeten Jose Yebra. En bok som bär namnet ”Scientific boredom for dystopian soldiers”. Samarbetet mellan Jose och Malin är fantastiskt fint i denna bok och jag vill här skriva några ord om mina intryck av detta mästerverk.

Redan när jag tog upp boken första gången så kändes den väldigt välgjord och andades kvalitet. Efter att ha bläddrat igenom den snabbt en första gång så kan jag inte bara bekräfta detta utan finner även att trycket är utomordentligt fint och hela boken känns därmed riktigt välgjord och genomarbetad in i minsta detalj.

Nu har jag haft denna bok under några veckors tid och då också hunnit med att titta i den flera gånger om och om igen. Det gick ganska snabbt att bekanta sig med boken, då den är väldigt logiskt uppbyggd. Boken är nämligen uppbyggd med en av Malins bilder, som sedan följs av Joses text, både på engelska och spanska. Även om Joses texter är väldigt välskrivna, så är det bilden som greppar tag i mig och får mig att vilja fördjupa mig i texten. Kanske beror detta på mitt genuina intresse för bilder, vad vet jag?! Det är sannerligen ingen nackdel att bokens bilder är i svartvitt, Malins bilder upplevs på något sätt därmed starkare och mer träffsäkra till Joses texter genom detta tycker jag.


En bild och text som verkligen grep tag i mig mycket hårt var ”Soil”, vars bild är ett trasigt ansikte som stirrar mig rätt i ögonen då jag tittar på bilden. Joses text till är också stark och får mig att känna både sorg och vemod. Våld och misshandel kan kännas avlägset för mig, men kan vara en annan människas vardag att bli utsatt för. Allt finns här, rädsla, vemod, smärta, ångest, ilska m.m. starkt och mycket bra, vilket fantastiskt samarbete!


Även texten ”Lake” fick mig att stanna till lite extra, då bilden grep tag i mig och jag sedan barnsben känt en samhörighet med vatten. En stark bild och en text som får mig att fundera och reflektera. Ännu ett exempel på ett otroligt bra samarbete mellan en mästerlig fotograf och en briljant poet.

Boken är full av liknande samarbeten, där bild och text får mig att verkligen stanna upp och fundera och reflektera. På något sätt tror jag att det är precis så här det blir när bild och text samspelar och ger betraktaren det bästa av två världar!? Just detta göra också att boken aldrig kommer bli en dammig hyllvärmare, utan något som jag gång på gång kommer att komma tillbaka till med nya ögon, för att inspireras och beröras av igen och igen och igen… För mig blir det därför enkelt, jag kommer placera denna bok bland mina andra dyrgripar i bokhyllan som jag känner lite extra för, för det är den här boken verkligen värd – ett rent mästerverk!

För dig som är intresserad av den här boken så går den enklast att köpa genom att du kontaktar Malin Ellisdotter. Den ska enligt uppgift även gå att beställa från Spanien. Boken heter ”Scientific boredom for dystopian soldiers” och är utgiven av Más Madera i Spanien och har ISBN: 978-84-120536-6-1

6 kommentarer:

Terje sa...

Verkligen en fin recension du gett boken Mårten! Och jag håller helt med dig att den är ett mästerverk.

Malin Ellisdotter sa...

Ett varmt tack för mycket fina (och välskrivna) ord, Mårten. Jag uppskattar det verkligen och blir väldigt rörd. Tusen tack!

Lena sa...

Ja det är en bok med känslor helt klart. Jag har bara smuttat på den ännu för jag vill inte ha för bråttom men tycker mycket om den.

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack Terje, jag skrev bara vad jag tyckte om boken. Denna bok är verkligen ett mästerverk! =)

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket Malin!
Var stolt över den här boken, för det är verkligen ett Mästerverk med stort M. ;)

Mårten Lundgren sa...

Visst har den!
Varje gång man tittar i den eller läser den så tycker jag att man hittar något nytt eller blir berörd på ett nytt sätt. Boken känns levande på något sätt. Ett riktigt fint Mästerverk tycker jag! ;)