torsdag 15 augusti 2019

Näckrosornas hemliga liv...

Alldeles stilla ligger de i det kolsvarta vattnet. Med sin starka vita färg och prakt lockar de på betraktaren. Det gula inre syns bara om man kommer riktigt nära eller ser ned i blomman, precis som den försöker att skydda det. Näckrosens långa stjälkar sträcker sig till botten och hela växten med blommor och blad är som satelliter åt olika håll.

Det finns egentligen mycket som fascinerar med den här blomman. Inte bara dess utseende eller säregna anpassning till att leva i vattnet. Sagorna skulle heller inte få sina mystiska vatten om inte näckrosorna fanns med. Näckrosen är även en växt som älskas att ätas av skogens mäktiga konung - älgen.

Trotts att vi på sommaren ofta ser och betraktar näckrosen, är dess liv nog inte speciellt dokumenterat eller någon som visat bilder på näckrosens liv både under och över vattenytan. Jag gör ett försök här att visa mina bilder på den vackra och mytomspunna blomman som finns i våra sjöar, både under och över ytan...














8 kommentarer:

Annica sa...

Men så fränt att se den på detta sättet. Jag ser bara blomman och bladen uppifrån om man som jag inte gillar att bada. Tack för titten Mårten!!

Mårten Lundgren sa...

Tack Annica för din kommentar och visst håller jag med dig, spännande att få se blomman från båda hållen! :)

Lena sa...

Detta måste ju vara nåt alldeles extra, att fotografera under vatten. Roligt att se ur ett nytt perspektiv och jag anar att det är ganska vanskligt men roligt? Många härliga bilder på solljuset som silar ner till växtligheten under ytan.

Terje sa...

Många intressanta bilder här Mårten, särskilt flera av undervattensbilderna. :)

Mårten Lundgren sa...

Det var jätte-roligt att fota undervattnet, äntligen får jag även nytta av mina gamla dykarkunskaper. ;)

Ville försöka att få fram alla sidor och dimensioner kring de vackra näckrosorna. :)
Tusen tack för din kommentar Lena!

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för fina ord om bilderna och roligt att du tycker de är intressanta. STORT TACK för din kommentar till inlägget Terje! ;)

Malin Ellisdotter sa...

En fantastiskt fin serie och fint reflekterande text till. Jag har så länge jag kan minnas alltid varit svag för näckrosblad (tror du vet det redan) och fascinerades av dessa ”varelser” som barn. Har dock aldrig fotograferat dem under vatten, men minns när Terje visade sina undervattensbilder på näckrosor och det var som att få se livet ur näckrosornas perspektiv. Fantastiskt och skulle själv vilja göra det. Än en gång - fantastiskt fin serie och svårt att säga vilken jag gillar mer....

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket för dina tankar om näckrosorna Malin! :)
Visst är jag medveten om att du tycker om näckrosornas blad och framför allt har jag sett dina otroliga bilder då de är inbäddade i is.

Att fotografera under vatten är speciellt, men riktigt, riktigt kul och spännande samtidigt. Man har många andra svårigheter att arbeta med kan man säga.
Jo, visst har jag sett Terjes bilder på näckrosor någon gång. Men jag minns dem inte så väl, tyvärr! :(

När tillfälle ges tycker jag absolut att du ska prova att fota näckrosorna under ytan. Det är riktigt häftigt! ;)

STORT TACK för fin fina kommentar till inlägget!