onsdag 21 augusti 2019

Kolmårdsskogen - den mörka farliga skogen...

Kolmården - ja, inte blir man förvånad att detta förr i tiden var en fruktad och på många håll en ökänd skog. Djupt fruktad för sina farligheter, mörker och kuperade terräng, vilket gjorde den idealisk för farliga rövare och banditer. Myterna om Kolmårdsskogen och dess invånare är många och väl omskrivna. De olika myterna berättar om allt från skogsväsen, häxor, troll och rövare till vargar och vildsvin.

För en person var det förr i tiden (och kanske även nu) sannolikt mycket skrämmande att vandra in i en skogs mörka trädsalar och sannolikt något få egentligen ville göra helt frivilligt i Kolmården. De här skogarna passerade man bara om man verkligen var tvungen!

Många delar är idag mycket ljusare efter skogsbrukets väldiga framfart i regionen. Men så finns det också vissa delar som glömts kvar eller av annan anledning sparats. De känns ofta som gammelskog och ger mycket troligt en fingervisning om hur skogarna här i Kolmården en gång i tiden var och upplevdes för de som passerade eller levde här.

Den kuperande och täta skogen sätter snabbt fart på fantasierna, vilket jag såklart försöker använda i mitt bildskapande. Jag trivs bra här i skogarna. Här finns mina platser där jag i lugn och ro kan återhämta mina krafter och framför allt arbeta fram mina bilder...





2 kommentarer:

Lena sa...

Ja nog är det nåt visst med Kolmårdsskogarna (och även Tiveden) där det säkerligen inte var så roligt att vandra eller vara på genomresa. Jag har nog lite väl livlig fantasi och har en förmåga att skrämma upp mig själv så jag skulle nog inte gå där ensam idag heller ;-) Tur för mig att du med fler gör det så jag kan få del av allt det mystiska och vackra som finns där. Fastnade extra mycket för den tredje bilden i svartvitt med nån slag sugande energi som verkar bo på platsen.

Mårten Lundgren sa...

Tiveden har jag dessvärre ingen större erfarenhet av faktiskt, ännu! :)
Men jag har förstått att det också är fina och spännande skogar att vistas i. Jag har varit mycket ute i Kolmårdsskogen i skymning, dunkel och nattmörker. Det är otroligt mäktigt att upptäcka nya ljud och att det faktiskt i mörkret rör sig djur runt omkring där man är. En mäktig upplevelse må jag säga! :)

Roligt att du fastnade extra mycket för den tredje bilden. Det är från en skog kallad "Trollkärringeskogen", en mystisk och mytomspunnen plats. STORT TACK för din kommentar och dina tankar Lena! =)