onsdag 7 december 2016

Den personliga bildskapandeprocessen


Att fotografera och skapa bilder är för många kanske bara ett sätt att fördriva tid, någon ser det som en rolig hobby, någon annan som sitt levebröd. Oavsett vilket tror jag att bildskapandet förr eller senare leder till ett visst allvar i skapandeprocessen, om intresset kvarstår vill säga. Själv känner jag helt klart att kameran och bildskapandet blivit något jag är helt beroende av. Mitt fotograferande och bildskapandet ger mig alltid nya krafter. Att få tänka bild och sedan skapa just min egen har blivit lika viktigt för mig som att andas! Det är helt enkelt någonting jag inte skulle kunna klara mig att vara utan.


Vad som betecknas som en bra bild är naturligtvis högst subjektivt. Visst finns det bilder som sticker ut och tilltalar mer än andra. Bilder som på något sätt sticker ut och ”lyser” framför ögonen. Även om jag betecknar mig som naturfotograf, är en bra bild inte ekvivalent med ett fångat ögonblick eller ett sällsynt djur. Nej, att skapa bilder är för mig en inre resa, en resa där jag för varje bild utvecklas vidare, inte bara bildseendet utan också på det personliga planet. Jag lär helt enkelt känna mig själv bättre och bättre för varje ny bild som jag gör.


Bildskapandeprocessen, där jag hela tiden strävar efter att göra just mina bilder, gör även att jag lär känna helt nya sidor hos mig själv, både rädslor, svagheter, styrkor och sådant som jag tidigare inte alls visste om mig själv. De olika egenskaperna hos mig får jag arbeta med och tro mig när jag säger att dessa faktiskt syns i mina bilder. Tyvärr tror jag att många i sitt bildskapande är allt för fixerade vid att ta en ”kanonbild” och därmed missar denna personliga bildskapandeprocess. Andra arbetar med det dokumentära och därmed jagar de runt efter de sällsynta arterna och de plötsliga och unika ögonblicken. Men vad säger egentligen ett artporträtt på ett redan känt djur? Dessa bilder har vi redan sett både en, två, tre och kanske till och med hundratals gånger, ändå fortsätter vi att göra just dessa bilder, varför då?!


Många gånger ser jag också fotografer som gärna riktar kameran åt samma håll som någon annan fotograf, kanske de då inte är medvetna om det personliga bildskapandet, utan gärna försöker göra som ”alla” andra. Hur ofta ser vi inte en bild från ett betalgömsle, som ser exakt likadan ut som en tidigare besökande fotografs bild? Går det verkligen inte att göra något personligt eller ta detta vidare på något sätt?


Det är här någonstans som jag tycker det är viktigt att stanna upp och fundera vad jag själv egentligen vill med just mitt fotande!? Det är dock viktigt att komma ihåg, att vilket svar man än finner på denna frågan, så är det inget som är mer rätt eller fel än det andra. Det är helt upp till dig! 

Varför fotar du? Vad är en bra bild? Varför är just den bilden du tänker på en bra bild?
Hur kan jag utveckla mitt bildskapande så att jag gör bilden på mitt sätt, med min egen unika prägel?


Som naturfotograf kommer också frågan förr eller senare att dyka upp; vad är egentligen naturfoto för någonting?! Är det en jakt efter bilderna på de sällsynta arterna, orörd natur, eller är det en jakt på bra bilder? Ja, inte ens denna fråga tycks enkel att besvara.


Oavsett vad du står och hur du tänker med just ditt bildskapande, så tror jag att jag att du i allra högsta grad bör funderar över just ditt eget bildskapande. Enkelt uttryckt är det processen vidare i ditt bildskapande. Att funderar på varför jag väljer en specifik vinkel eller varför jag väljer att göra på ett visst sätt och inte på ett annat. Till slut kommer du med all sannolikhet just ditt bildskapande värkas fram och du vet plötsligt varför du gör just som du gör. Denna process har inget givet slut, utan är något vi bildskapare förmodligen kommer hålla på med resten av livet?!


Utan tvekan tänker jag fortsätta att arbeta med mitt bildskapande, fortsätta att ta just mina egna bilder och utveckla detta vidare. Detta kommer göra att jag för varje tillfälle lär känna mig själv allt bättre och bättre. För den inre resan är just det som jag har kommit fram till är det som kanske är det allra viktigaste för mig i mitt bildskapande...




4 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Intressanta tankar och fina bilder. :-)

Gustav sa...

Vad roligt att du delar dina tankar Mårten! Det är riktigt spännande att få följa din resa och utveckling här i din blogg. Funderar på de elva bilder som du illustrerar inlägget med. Jag slås framförallt av den fina bredden i motiv, uttryck och känslor. Det direkta och det indirekta, de bilder man snabbt fastnar vid och de som tar längre tid på sig. De enkelt vackra, de spännande, de komplexa. Symbolik, humor och stämningar. Allt detta kan man upptäcka... Tack för inspirationen! :)

Mårten Lundgren sa...

Tusen tack för de fina orden Hannes! ;)

Mårten Lundgren sa...

Varsågod Gustav! ;)
Roligt att läsa att du ser mer i bilderna än bara motivet...
Det glädjer mig mycket att du blev inspirerad av detta inlägget. Att kunna inspirera är väll ändå något av det finaste man kan lyckas med tänker jag. =)