onsdag 6 april 2016

Åter på besök hos grävlingen i skogsgläntan

Ännu en kväll så sänker sig mörkret över den lilla skogsgläntan. Där i det tysta mörkret sitter jag och väntar. Jag väntar på att en grävling (den som jag i ett tidigare inlägg här på bloggen gav namnet "Gert") plötsligt ska titta ut ur sitt gryt och då hoppas jag på att få möjlighet att göra några bilder på denDet är så fridfullt att bara sitta här i den tysta skogsgläntan och bara vara. Tankarna flödar och ibland avbryts de av vindens sus i de stora granarnas spretande grenar. 

Plötsligt händer det, en grävling tittar upp ur sitt hål och stirrar febrilt på mig. Sakta pressar jag ansiktet mot kameran, komponerar, trycker ned avtryckaren försiktigt och gör min första bild för kvällen. Senare under samma kväll får jag bevittna hur grävlingen kikar ut ur flera öppningar i grytet. Därefter sticker den iväg in i skogen, på jakt efter något att äta. I samma glänta, fast en annan kväll, blir jag istället uppvaktad av en väldigt nyfiken mård som passerar förbi grävlingsgrytet.

Jag kan inte låta bli att tycka om den här platsen. Det är inte bara ett spännande ställe för fotografering, utan även en plats som ger ro åt själen!










4 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Fin serie Mårten! Tycker kanske bäst om nummer 4 på grävlingen. Grävlingen flyter in i omgivningen på ett väldigt fint sätt med kurvorna som bildas i bakgrunden. Och så roligt att få se en mård också!

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Verkar vara ett riktigt toppställe som ni hittat,här kan vi nog förvänta oss fler härliga bilder,snyggt!

Mårten Lundgren sa...

Ja, det var fina kvällar detta, full av möten och upplevelser för livet. Roligt att du hittade en favorit Hannes! ;)
Tack för din kommentar, den uppskattas...

Mårten Lundgren sa...

Ja, detta ställe där mycket spännande saker sker. Dessutom är gläntan ett fint ställe att bara sitta ned och lyssna och njuta av både naturen och tystnaden. Det finns nog stor chans att det kommer att visas mer härifrån framöver! ;)
Stort tack för din kommentar Jan-Olov den uppskattas.