måndag 22 februari 2016

En skog vaknar till liv

Egentligen tror jag att det är få saker som är så vackra eller speciella, som att få uppleva skogens uppvaknande en tidig morgon. Att få uppleva de första solstrålarna som sakta letar sig ned mellan grantopparna och smeker skogens mossiga ytskikt.

Att få stå där i händelsernas centrum, mitt i skogen och få uppleva hur tystnaden förvandlas till en symfoni av ljud är fantastiskt. Som när fåglarna vaknat efter en lång, mörk och kylslagen natt och återigen börjar sjunga ifrån en solupplyst trädtopp

Upplevelsen då solens strålar träffar de frostiga träden, så att de gnistrar som att de vore gjorda av silver är en annan upplevelse jag inte kan få nog av. Eller att få uppleva när rådjuren har vaknat upp och samlats vid det solupplysta skogsbrynet, för att äta och värma sina frusna kroppar i det varma morgonljuset.

Varje morgon är på sitt sätt unik och inte den andra lik. Jag tror det är just av den anledningen som jag nog inte kommer att känna mig mätt på dessa fantastiska naturupplevelser. Ihärdigt väntar jag på att det återigen ska bli en ny morgon, då jag kan ge mig ut med kameran och få uppleva naturens fantastiska skådespel...






8 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Kan bara hålla med,en fantastisk tid på dygnet!

Gustav sa...

Så träffande skrivet, man kan bli salig av vissa morgnar. Fastnar direkt för den trolska dramatiken i din första bild. Underbar!

Mårten Lundgren sa...

Ja, det är det. Kanske den bästa till och med?!
Stort tack för att du tittade in på bloggen Jan-Olov och även lämnade en kommentar.

Mårten Lundgren sa...

Tack för dina fina ord Gustav och roligt att du fastnade för en bild i inlägget också... tack så jätte-mycket! =)

Malin Ellisdotter H sa...

Många uttryck och varelser i samtliga bilder.

Toppen!

Terje sa...

En samling mycket starka bilder Mårten! :)
Särskilt sista bilden kan jag titta på hur länge som helst!

Mårten Lundgren sa...

Oj, tack Malin, jätte-roligt att du tycker bilderna är toppen! =)
Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar här på inlägget.

Mårten Lundgren sa...

Oj, vad roligt att du gillar bilderna Terje!
Tack för din rörande kommentar och jag håller med dig, jag gillar också den sista bilden. ;)