måndag 7 december 2015

Den gamla trädgården

Under den blåsiga gårdagsförmiddagen besökte jag en gammal övergiven trädgård, tillsammans med Gustav. Den här platsen var spännande på många sätt att strosa runt i, här fanns flera övergivna hus, en mängd spännande gamla karaktäristiska träd, spår av älg och rådjur, samt en räv. Platsens spänning höjdes ännu mer när vi efter en tid blev ertappade av två poliser som berättade att de var där och patrullerade, för att det ibland förekom oönskad verksamhet på platsen...

 




8 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Här har du lyckats riktigt bra med att fånga atmosfären i den gamla trädgården.Angående polisena så kan man säkert bli utsatt för misstänksamhet när man smyger runt i buskarna som naturfotograf...:-)

Mårten Lundgren sa...

Tack för dina fina ord Jan-Olov om inlägget! =)
Känns roligt att du tycker att jag fångat atmosfären i den gamla trädgården. Jag tror verkligen att du har helt rätt i att man ibland blir utsatt för diverse misstankar som naturfotograf.

Gustav sa...

Håller helt med, vilken annorlunda och spännande plats! Djur och djurspår överallt, poliser, hundar och gud vet vad. Den första bilden är spännande, man blir så nyfiken på vad som finns inne i det lilla huset... något viktigt måste det vara med tanke på texten ;) Den andra bilden blev annars min favorit här, med de långa och uttrycksfulla armarna! :)

Mårten Lundgren sa...

Ja, visst var detta en annorlunda, men spännande plats, håller helt med dig Gustav.
Här hände det grejor. Vad som fanns i det lilla huset med texten fick vi aldrig veta, men något viktigt var det eller har det säkert varit med tanke på texten?! ;)
Kul att du hittade en favorit. Stort tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar.

Terje sa...

Spännande, mörkt och spöklikt! Gillar känslan i skogsbilderna och även hur du fått fram stämningen på platsen! Riktigt bra! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack Terje!
Vad roligt att du tycker att jag fått in stämningen på platsen. Det var något speciellt med den här platsen. Övergiven, vacker, mystisk, spöklik, mörk osv. Tack för din kommentar, den betyder mycket för mig! =)

Malin Ellisdotter H sa...

Det du skriver här får mig att tänka på när vi var vid ett ödehus hösten 2013, vi gick runt och fotograferade och mitt emot ödehuset bodde det folk och jag fick bara en känsla att om dom kanske ringer polisen... Jag nämnde det till och när vi satt i bilen och väntade på sällskapet så kom en polisbil. Som jag hade haft på känn :)) Vi fick förklara oss och berätta att vi bara fotograferade. T visade till och med bilder i sin kamera. Poliserna var trevliga, men dom från grannhuset var mindre trevliga. Två män ansåg att polisen varit slappa och var rätt irriterade på polisen för att dom inte gjorde mer ;) Ingen av dom två männen hälsade på oss, utan dom gick helt sonika iväg lika fort som dom kom när polisen var på plats.

Hursom... fantastiska bilder med fin gråskala och svärta i dom svv bilderna. Sköna färgbilder också. Dunkelt och vemodigt! Gillas mycket.

Mårten Lundgren sa...

Ja, vädret och stämningen i den gamla trädgården var grått och vemodigt. Bilderna beskriver helt klart den känslan jag fick av att vandra runt här. Huset med texten "HÄR ÄR DET", poliserna, spåren efter alla djur och alla gamla träd som stod där och viskade om de händelser som utspelat sig här.

Ja, nog blir man lite paff när det dyker upp poliser på det här sättet. Förmodligen var det två männen ni stötte på helt övertygade om att ni försökte göra inbrott och inget annat. Trist att det ska behöva vara så...

Tack för din berättelse och att du tog dig tid att skriva en kommentar här på inlägget! Känns också väldigt roligt att du tyckte bilderna var fina. Det uppskattar jag ska du veta. =)