onsdag 18 november 2015

Tidigt älgmöte i novemberskogen

Morgonen är tidig, de första solstrålarna har ännu inte hunnit leta sig ned bland de täta granarna. Den mörka, fuktiga novemberskogen är stilla och alldeles, alldeles tyst. Det enda som hörs är fukten som då och då droppar på från ett träd precis bakom mig. Men plötsligt knackar det till, sedan prasslar det och där, på andra sidan väldiga kalhygget står det två älgar och betraktar mig, med sina djupa mörka ögon. När de insett att jag inte är farlig, börjar de sakta röra lite på sig. 

De äter lite av kalhyggets markvegetation samtidigt som de sakta rör sig mot skogsbrynet längre bort på hygget. Innan de återigen försvinner in i den mörka skogen ger de mig en sista blick och försvinner sedan ljudlöst in bland de täta granarna. Nu är åter den stora skogen tyst, men jag är ett vackert älgmöte rikare...





6 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga möten man kan få i skogen,fint fångat! janne w

Gustav sa...

Jag njuter av din text och de stämningsfulla bilderna. Väldigt drömlika, med älgparet som plötsligt dyker upp... tiden som står stilla... och sen är de borta igen. Grattis! :)

Mårten Lundgren sa...

Ja, visst kan man få härliga möten i skogen! =)
Ett sådant här möte glömmer man aldrig. Tack så mycket Janne W för din kommentar, den uppskattas.

Mårten Lundgren sa...

Du sätter verkligen ord på ögonblicket Gustav! ;)
Stort tack för din fina kommentar och hoppas att nästa gång älgarna visar sig, så är det din tur att göra lite bilder på dem. =)

Malin Ellisdotter H sa...

Stillsamt och harmoniskt... Fina bilder på älgmötet, Mårten. Jag misstänker att du var rätt lycklig efter det här fina mötet. Du skriver fint också. Grattis till fina bilder.

Mårten Lundgren sa...

Ohhh... nu blir jag nästan lite generad här av allt beröm. =)
Visst var jag nöjd efter älgmötet. Det är alltid något speciellt tycker jag när man får möta dem, tyvärr händer det inte så jätte ofta. Stort tack för att du tog dig tid och skriva en kommentar Malin!