måndag 16 november 2015

Novemberskogen

Den stundande årstiden är en årstid då skogarna inte längre fylls av fågelsång i de väldiga trädsalarna. Skogen i november är en tid då allt tystnat och blivit mörkt och kallt. Har inte träden inte tappat sina löv, har de gulnat och påminner oss om den kommande ålderdomen och livets slutskede.

Trots dysterheten i novemberskogen så tilltalar dessa tomma, mörka och tysta skogar, med kala trädskelett mig på något underligt sätt. November har kommit att blivit en av mina favoritårstider att vistas i skogen...





4 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Fint fångad novemberskog! Kan bara hålla med,november har allt sin speciella charm,ända nackdelen är väl att det inte blir så många timmar man kan vara ute i skog och mark,får ta vara på helgerna så gott det går.

Mårten Lundgren sa...

Stort tack för din fina kommentar Jan-Olov! =)
Håller med dig om att det är trist med de kortare dagarna, vilket ger färre möjligheter till att komma ut med kameran. Visst är helgerna viktiga för att kunna komma ut i skogen.

Malin Ellisdotter H sa...

Det är som om skogen väntar på ljuset lika mycket som vi människor gör... Det är något speciellt över novemberkänslan i skogen, träden väntar in dagsljuset - när mörkret lägger sig så anpassar dom sig och verkar gå ner i ett slags viloläge (som jag åtminstone ser det). Novemberskogen längtar till ljuset, den längtar efter liv, alla ljud och allt som sker runtom när ljuset återvänt.

Första och andra bilden är dom jag tycker mest om tror jag. Riktigt fina bilder!

Mårten Lundgren sa...

Tack Malin för din kommentar!
Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att titta på bilderna och inspirera mig med kloka och fina ord. =)
Visst måste det vara så att träden väntar på ljuset lika mycket som vi människor gör. Den här mörka årstiden är de ju i något slags viloläge. Inga solfångar (blad) längre har de heller.

Håller verkligen med dig om att det är något extra när allt börjar om och vi åter ser de ljusa kvällarna, när det knoppas och allt liv återkommer till skogen...