onsdag 23 september 2015

Skogens vackra skymningsljus

Vet inte om ni har reflekterat över något så vardagligt som skymningsljuset!?
Ofta då jag är ute i skogen och det skymmer kan jag inte låta bli att reflektera över just detta. Hur rofyllt och vackert skymningsljuset egentligen är. Det är verkligen något speciellt med just dygnets allra sista ljus. Det är nu allt stannar upp, lugnar ned sig och förbereder sig inför den kommande natten. För en del är inte skymningen alls något rofyllt, utan tvärt om. En tid på dygnet som istället skapar stress och oro, då man tycker att den mörka skogen är obehaglig. Vad tycker du?







10 kommentarer:

Anonym sa...

Många härliga bilder med Personlig stil. Försa bilden sticker ut lite extra i mina ögon...
Christer K

Malin Ellisdotter H sa...

Första bilden är magisk... det är nog den som jag stannar till vid mest! Och vad gäller skymningsljuset... det är inget som skrämmer mig. Jag tror att det handlar om en ovana för många. :)

Hannes Theander sa...

Fina bilder! Särskilt ettan och fyran fastnade jag för.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Christer och vad roligt att du hittade en bild som du tycker sticker ut... ;)

Mårten Lundgren sa...

Roligt att du gillar den första bilden så mycket Malin. ;)
För mig är det nästan trädtopparna i den sista som betyder något alldeles extra. Den symboliserar individer, olikheter, ålder i en lugn och varm färgskala som sensommaren/hösten ibland låter sig bjuda på.
Det har varit båda delarna för min del. Men med tiden har jag lärt mig att inte vara rädd för skymningen.
Tack för att du tog dig tid att skriva några rader och dela med dig av dina tankar!
Jag uppskattar din kommentar väldigt mycket ska du veta. Tack! :D

Mårten Lundgren sa...

Tack Hannes för din kommentar.
Vad roligt att du hittade två bilder du fastnade för! ;)

Malin Ellisdotter H sa...

My pleasure... :)

Vi ses på fredag!

Mårten Lundgren sa...

Ja, det gör vi och tack igen! ;)

Gustav sa...

Jo, jag har funderat en del på skymningen och jag tror faktiskt att jag känner en lite skräckblandad förtjusning över den. Här visar du vilken bred palett av färger som skymningen kan bjuda på för den som vågar vara kvar och njuta av den :) Din femte bild tyckte jag var extra intressant, med alla tentakler som kommer upp ur det svarta vattnet när natten sänker sig över skogen... :) ;)

Mårten Lundgren sa...

Ja, helt säkert vet nog ingen riktigt gissar jag på. Skymningsljuset är vackert, olika från dag till dag och en vardaglig upplevelse vi ibland inte riktigt tar vara på...
Roligt att du gillade den femte bilden, en av mina favoriter i detta inlägget också. :)
Tack för alla dina kommentarer Gustav!