fredag 25 september 2015

Ett sista farväl

Så har hösten kommit till oss, det är nu tydligt och går inte att förneka med de allt svalare nätterna, fuktiga morgnarna och regniga dagarna. För att inte tala om björkarnas olika färger som med sin prakt nu lyser bland skogarnas trädkronor. Naturligtvis ger det delade känslor. Visst hade det varit trevligt om sommaren hade fått fortsätta ett tag till, men hösten är också en fin årstid med alla sina färger, dimmiga morgnar och mulna dagar. De långa ljusa dagarna och nätterna tror jag ändå är det jag kommer att sakna allra mest.

Även om hösten ännu inte är långt gången, så betyder det att många fåglar snart inte längre går att se på våra breddgrader, eftersom att de begett sig söder ut för ett mer varmare och behagligare klimat.

En tidig morgon i början av september hade jag ett riktigt fint sista möte några storlommar som samlat ihop sig för att jaga sin frukost.



Ute i solgatan, på den näst intill stilla sjön, simmade storlommarna runt i en cirkel och nickade med huvudena mot varandra. En sorts ritual jag många gånger har märkt att de utövar, då de samlas för att fiska.

De simmade allt längre och längre in i solgatan och ropade sitt säregna läte så det ekade över sjön och de kringliggande skogarna. När de efter en stund försvunnit långt ut på sjön, förstod jag att detta nog skulle bli säsongens allra sista möte med storlommen. Kanske var detta deras eget lilla sätt att ta farväl för denna säsong?!

Sedan denna morgon har jag inte sett till dem mer eller hört någon annan storlom ropa från Kolmårdsskogarnas många sjöar...

Vid samma plats, hade jag tidigt i våras även mitt första möte med dessa storlommar...





4 kommentarer:

Malin Ellisdotter H sa...

Lite vemodigt ät det... lika vemodigt som när tornseglarna tystnat. Men snart är dom här igen...

Fantastiskt fina bilder med vemod (förstås)!

Mårten Lundgren sa...

Vemodigt är det, att inte längre få lyssna till storlommens rop över sjöar och skogar... men vetskapen om att var dag tar oss närmare den dag då de återvänder igen, gör mig glad och ger mig även hopp! Precis detsamma gäller med tornseglarna om jag förstått det hela rätt...

Enligt naturmorgon har detta varit ett hårt år för tornseglaren. Brist på mat och få häckningar... :(

Roligt att du gillar mina bilder på storlommen Malin och tack för att du tog dig tid att skriva...

Gustav sa...

Vilka underbara bilder, och vilket avsked de bjöd på! Femman är allra bäst, tycker jag... med de gyllene element som tycks locka storlommen längre bort på sjön. Därpå lyfter de mot skyn, försvinner i fjärran... vemodigt, som Malin skriver, men det är vetskapen om förgängligheten som gör bilderna och mötena dyrbara, inte sant?! :)

Mårten Lundgren sa...

Visst är det vetskapen om förgängligheten som gör möten dyrbara.
Vemodigt är det när favoritfågeln försvinner, men som sagt, vetskapen om att den snart är här igen gör mig glad, samt får mig att se fram emot de tidiga vårdagarna då jag åter hör storlommen ropa över sjöar och skogar igen... ;)