fredag 18 september 2015

En underlig sommarkväll...

Jag kände mig dålig, ont i huvudet och öm i hela kroppen efter en lång dag med mycket slit och släp. Trots det vackra vädret var det nog ändå lika bra att bara gå och lägga sig, efter att först ha pillat i sig lite mat. Men kroppen och viljan tyckte inte lika, för viljan i mig sa att jag istället ville åka ut en sväng med kameran för att försöka få några fler bilder på den vackra jordugglan?!
Detta tillfälle var ju unikt, detta kunde jag helt enkelt bara inte missa!

Efter att ha velat en stund fram och tillbaka, kom jag ändå fram till att jag trots allt skulle bege mig ut en sväng. Med kameran på axeln och en låda med några smörgåsar i handen, hoppade jag in i bilen och åkte iväg mot fältet där jordugglan brukade visa sig på kvällarna.


Efter en stund kände jag mig ännu sämre. Detta kanske ändå inte var så smart att tvinga sig ut på det här sättet. Plötsligt fladdra något till strax bakom bilen... vad var det där tänkte jag, fattas bara att ugglan sitter på biltaket nu. Då blir det svårt att få med sig några bilder hem. Försiktigt tittade jag ut genom fönstret och där, mitt på vägen satt en gråhäger och spanade. Jag fattade ingenting... de brukar ju vara skygga och försvinna, innan man ens hunnit upptäcka dem. Inte den här gråhägern, den satt mitt på vägen och tittade. Inte hade den upptäckt mig heller. Försiktigt stack jag ut objektivet genom det nedvevade fönstret och gjorde några bilder.

Hägern tog ett par steg närmare mig, tittade sig omkring och tog ytterligare några steg närmre. Jösses tänkte jag, det här händer bara inte...
Så plötsligt när jag hade tagit några ytterligare bilder så hoppade hägern rakt upp i ren förskräckelse, samtidigt som den skrek till högt. Den hade nu sett mig och flög därmed i ren panik iväg, ut över fälten.

Jag lutade mig tillbaka och andades ut. Vilken grej! Men ingen kommer någonsin att tro mig. Vilken tur att jag fick några bilder. Då svischade något till framför vindrutan, vad var det tänkte jag... Det visade sig vara en kärrhök som jagade lågt över fälten och hade missat att det stod en bil just här. Vidare ut över fälten flög den runt och plötsligt började den att ryttla i dimman, precis i solnedgångens orangea ljus. Även detta tillfälle lyckades jag få på bild. Strax därefter, när mörkret hunnit svepa in det dimmiga landskapet kom så jordugglan och sedvanligt satte sig i den döda björken, strax intill där jag stod parkerad. Inga problem att lyckas få några bilder på den heller, när den satt i trädet och spanade helt orädd, både på mig och ut över fälten efter något att äta.

Fantastiskt vilken härlig kväll det blev tänkte jag när jag åkte hem, samtidigt som adrenalinet pumpade i hela kroppen. Men lådan med smörgåsarna stod kvar på sätet bredvid mig och huvudvärken... ja, den hade sedan en tid försvunnit helt.

Mina vänner, kanske har jag funnit ett nytt botemedel mot huvudvärk och trötthet - viltskådning med närgångna djur!?







6 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Härlig berättelse och bilder! Tycker det är typiskt,när man är minst motiverad och man känner sig lite down kan dom mest fantastiska händelserna inträffa,vilket kan vara något att tänka på...

Malin Ellisdotter H sa...

Underbart... det här är nog ett bra botemedel! Varför ta Ipren när man kan göra så här i stället. Fösta bilden är riktigt bra, Mårten!!

Mårten Lundgren sa...

Visst är det så Jan-Olov, plötsligt händer det som Triss-reklamen brukar säga... ;)
Roligt att du gillade bilderna och stort tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar.

Mårten Lundgren sa...

Precis, detta verkar inte heller vara en så tokig medicin. Både för kropp och själ. ;)
Roligt att du gillade den första bilden Malin. Stort tack för din kommentar!

Gustav sa...

Haha, nästa gång du känner dig dålig kommer du alltså kasta dig iväg med bilen?! ;) Klandrar dig inte efter dessa upplevelser. Hägern ser riktigt rolig ut, med sin yviga frisyr. Spännande bild, där det känns närmast surrealistiskt, hur den landat direkt på vägbanan... något sådant har jag aldrig varit med om :)

Mårten Lundgren sa...

Nej, du förstår kanske min känsla efter en sådan här händelse?!
Det som hände, hände det verkligen... men det gjorde det ju uppenbarligen. Ja, nästa gång jag känner mig lite dålig kommer jag tveklöst dra iväg med bilen... ;)
Tack för din kommentar Gustav!