onsdag 5 augusti 2015

Mitt 500:e inlägg

Så var det nu dags att publicera det 500:e inlägget här på bloggen. Kanske borde detta bli mitt största inlägg hittills med en kavalkad av olika bilder, genom de snart två åren som jag haft denna blogg? Eller kanske borde jag istället visa en resumé från alla de åren jag hållit på med att fota natur?!

Ledsen om jag nu gör några av er läsare besvikna, för det kommer nämligen inte det här inlägget att handla om, utan det får bli en annan gång istället. Istället tänker jag tillägna mitt 500:e inlägg till den fotograf som givit mig ett nytt sätt att se och fota naturen på naturen. Han har även givit mig den största laddningen av inspiration och kunskap av natur, foto och bildseende. Denna person är ingen annan än naturfotografen Terje Hellesø.

Det har snart (18:e augusti) gått 2 år sedan jag hade min första heldag med Terje. En dag jag aldrig kommer att glömma och som kom att bli en vändpunkt i mitt fotande. Plötsligt kunde jag uppskatta mer av naturen och motiven blev även flera. Det var nämligen inte längre bara de stora och sällsynta djuren i naturen som fångade min uppmärksamhet. 

Sedan denna dag har jag bara blivit mer och mer inspirerad av Terjes ödmjuka sätt att se på naturen, hans sätt att återge den i sina bilder och framför allt hans bildseende och humor. Har du inte besökt Terjes blogg och följt med ut i de fantastiska Mullsjöskogarna, så tycker jag nog att det är hög tid att styra in webbläsaren till Terjes blogg och låta dig inspireras av Sveriges, eller kanske nordens största och duktigaste naturfotograf!

Slutligen ett stort tack Terje för all din inspiration som du gladeligen delar med dig av!


4 kommentarer:

Terje sa...

Oj...
Jag saknar ord Mårten för dina fina ord...
Tack så mycket! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack själv Terje för allt! ;)

Gustav sa...

Stort grattis till oss läsare, fem hundra inlägg med bilder att låta sig inspireras av. Utan den här bloggen hade jag nog själv inte kommit igång med mitt fotograferande på nytt. Jag känner därför en stor tacksamhet för att din blogg kom till Mårten, och har funnits under de här två åren, även om jag inte var med riktigt från starten av dess födelse :)

Att tillägna inlägget till Terje, så välförtjänt. Precis som du skriver är hans blogg en utmärkt inspirationskälla, för att inte tala om heldagarna, det har jag ju märkt här i din blogg och de samtal vi haft efter dina besök i Mullsjö. Det var ju också detta som fick mig att ta steget att prova på denna utbildningsform, och jag blev verkligen inte besviken.

Slutligen, en fin bild av rödräven, med ett fantastiskt uttryck...! En blick som ser så där slug ut som nog bara en räv kan göra :)

Mårten Lundgren sa...

Stort tack Gustav för dina fina ord om min blogg. ;)
Att ha inspirerat någon annan till att ta steget ut i naturen, ja det är nog bland det finaste man kan uppnå tror jag. Roligt att du också tycker att Terjes heldagar är nyttiga, för det är de verkligen. :D

Att du gillade räven Gustav, det glädjer mig. En bild jag faktiskt tyckte passade fint med texten i det här inlägg, då rävar är sluga, besitter tekniker och kunskaper som få, precis som min inspiratör Terje Hellesø. ;)