onsdag 15 juli 2015

Mitt möte med den stora älgtjuren

Efter att ha varit ute och utforskat nya marker här i Kolmården, hade jag och Gustav, på vägen hem ett fint möte med en ståtlig "udda tolvtaggare". Den gick och betade på en kraftledningsgata, i skydd av kvällens mörker. Detta är den absolut största älgtjuren jag någonsin har skådat här i Kolmårdsskogen. Nu förstår jag att det finns mycket mer än jag kan ana här i skogarna. Den kuperade miljön här i Kolmården, gör det möjligt för dessa älgar att gömma sig. Älgtjurar i den här storleken är såklart mästare på att gömma sig, då det finns en anledning till att de är så gamla.

Kanske var det just mörkret som gjorde den här "udda tolvtaggaren" lugn, då den inte hade speciellt bråttom därifrån när den upptäckt oss. Men tillslut lunkade den ljudlöst in i skogens skydd igen, mellan de små späda björkarna på kraftledningsgatan. Här är mina bilder från vårt fantastiska möte...





8 kommentarer:

Terje sa...

Grattis grattis grattis - du ser, det var inte svårt! Och dessa stora älgtjurar är inte lätta nej, de är mästare på att gömma sig. Tiotaggaren vi såg hade Janne som bor i närheten inte alls sett innan. Och då är han mycket runt i markerna, dessutom. :)

Gustav sa...

Här var vi verkligen lyckosamma! Tänk vilken bjässe vi fick se, och vad roligt att vi båda fick bilder med oss hem. Det är upplevelser som dessa som kan avgöra om man återvänder eller inte till en plats. Intressant med påpekandet hur ljudlöst den rörde sig... det har du helt rätt i. Vem vet hur många så här stora tjurar som finns där ute i "våra" marker...?! Roligt att få sina bilder från mötet, härliga blåtoner som vanligt. I den tredje bilden fick du fram något speciellt, med rörelsen :)

Hannes Theander sa...

Spännande med älgmöte. Trevliga bilder och cool dubbelexponering! :-)

Mårten Lundgren sa...

Hehe, ja det gäller att ha tålamod! ;)
Det är nog så att det finns en anledning till att de blir så gamla dessa älgtjurar. De är mästare på att gömma sig. Vi såg hur fint han gömde sig, den stora 10-taggaren i Mullsjöskogen, innan den försvann helt.

Vad, spännande för Janne nu då när han vet att det finns ytterligare en stor älgtjur som rör sig i de markerna han är runt i. ;)

Stort tack Terje för att du tog dig tid att skriva en kommentar på mitt älgtjursmöte. :D

Mårten Lundgren sa...

Stort tack Gustav för din kommentar!
Visst hade vi tur den här kvällen och nu har vi även ett minne att dela från detta möte. ;)
Det är spännande att veta att det rör sig så här stora älgtjurar i våra marker, det håller jag med dig om. Även om vi inte vet hur många de är?!
Kul att du gillade bilderna. :D

Mårten Lundgren sa...

Tack Hannes!
Roligt att du gillade bilderna från älgmötet. ;)

Gustav sa...

*"att få se dina", skulle det stå :)

Mårten Lundgren sa...

Inga problem, jag förstod det Gustav. ;)