tisdag 21 juli 2015

Min första bild på kronhjort

Jag kommer aldrig att glömma mitt allra första möte jag hade med en kronhjort (för dryga fyra år sedan). Mötet skedde då jag satt i ett gömsle vid ett fält långt in i Sörmlandsskogarna. Plötsligt då jag satt där, upptagen med att göra bilder på en dovhjortshind, klev den väldiga kronhjorten ut ur skogen. Den ställde sig precis i skogsbrynet, höjde huvudet och luktade åt mitt håll. Jag fick några bilder (tror det var fyra stycken) innan den återigen försvann in i den djupa skogen.

Allt gick så fort så bilden (här nedan) är inget jag blev speciellt stolt över. Men då jag tittar på den påminner den mig om det fantastiska mötet och framför allt hur svåra dessa djur är att fotografera. Så otroligt misstänksamma och medvetna om sin omgivning...


2 kommentarer:

Håkon Langmo sa...

Virkelig en flott kronhjort.

Mårten Lundgren sa...

Ja, kronhjorten är ett mycket flott och vackert väsen. Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar Håkon. ;)