söndag 24 maj 2015

Ismantorp - En plats med känsla av liv och död

På min Ölandsvistelsen blev det även ett besök vid Ismantorps fornborg. En för mig helt ny plats, som jag av någon anledning missat under mina tidigare besök på ön. Ismantorp är en vacker, men mycket speciell plats. Känslan av både liv och död var utan tvekan väldigt påtaglig när man vandrade runt på platsen. Gick man nära borgen var det inte svårt att känna andetagen från döden, medan livet frodades och visade sig från sin vackraste sida bland träden längre ifrån fornborgen. 

Tydligen har denna borg och plats aldrig någonsin var bebodd, kanske det beror på platsens mycket speciella karaktär och den obehagliga känsla platsen bitvis inger?!






2 kommentarer:

Terje sa...

En annan plats jag känner så väl, däremot har jag få bilder härifrån. Det är inte enkelt att få till något; men jag ser att du gett dig ut i det svartvita som jag tycker passar så väl. Sädesärlan är också en karaktärsfågeln för platsen, så även stenskvättan. :)

Mårten Lundgren sa...

Nej, här var det inte lätt att göra bilder... mycket platt och stora kontraster. Men jag gillade verkligen den gamla torrakan. Tack för din fina kommentar Terje! ;)