tisdag 21 april 2015

Skogen - mitt andra hem!

Förutom mitt hem, så tror jag egentligen inte att det finns någon annan plats jag trivs så bra på som ute i skogen. Jag trivs med att få ströva omkring här bland träden, bergen och sjöarna. Det är som balsam för själen, när man tidigt en morgon får sitta ute i skogen, vid en sjö och blicka ut över det spegelblanka vattnet, i väntan på att storlommen snart ska komma förbi på sin patrullrunda. Att få njuta av vildmarken på det här sättet är oslagbart!

Jag tror inte att det kan finnas ett bättre sätt att få ned pulsen på och fly bort en stund från vardagens stressiga tillvaro. Jag vet heller ingen annan plats än skogen som är så oförutsägbar. Det är egentligen lika sannolikt att det inte händer något som att det plötsligt händer något, när man sitter där på stenen med sin kaffekopp i handen. Plötsligt kanske en trana flyger förbi på låg höjd, eller på andra sidan strandkanten står ett rådjur och dricker. Den som vågar påstå att skogen inte är en speciell plats för upplevelser har nog aldrig fått uppleva skogen och dess invånare på riktigt...






 

10 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Kan inte annat än instämma till fullo i dina rader.Fina bilder du illustrerar texten med också där jag speciellt fastnar för den första bilden.

Mårten Lundgren sa...

Tack Jan-Olov för din fina kommentar!
Roligt att du instämmer och därmed också känner igen dig i tänket. Första bilden är en av mina favoriter också! ;)

Kameratrollet sa...

Som bilder från John Bauers värld.

Mårten Lundgren sa...

Oj, tack för de fina orden Kameratrollet! ;)

Gustav Rappestad sa...

Visst är skogen en underbar plats! Så oerhört tacksam jag är att den finns och att jag har möjlighet att besöka den så ofta. Precis som Janne så fastnade jag för den första bilden, det är något med blandningen av sylvassa trädgrenar och mjuk oskärpa som förtrollar. Bild fem är också så fin, hör en fanfar i huvudet när jag betraktar den, det skarpa solljuset som skjuter in mellan stammarna... ljuset som spränger ut det sista mörkret i den djupaste av skogar. Våren... ja, och så vidare. Den sista bilden visar upp den vackra skogen, och detta hade varit en fin bild även utan den oskarpa lommen på vattenytan. När den nu är där, men i oskärpa, blir bilden extra intressant, och jag tycker den får en härligt humoristisk ton på grund av detta, utöver det vackra. Placeringen av fokus drar min bild bort från lommen, och in i den vackra skogen. Riktigt passande till det här inlägget! :)

Anonym sa...

Första och sista bilderna outstanding. Otrolig fin stämning och känsla i bilderna. De andra är också spännande, men denna gången så fastnade jag för nämnda bilder.
Alltså i första bilden fängslas jag av tonen i bilden, det nakna lite trollska trädet till vänster med sina fraktaler som ger ett intressant mönster. Skogs ridån i bakgrunden med de smala stammarna framför, det mörka vattnet med sina dova reflektioner, softheten och glowet i bilden gör mycket för känslan den utstrålar. Sen pricken över i är dimslöjorna som verkligen sätter an stämnings tonen i bilden.

Och den sista med Lommen som simmar runt och vingar sig som ett fint blickfång och verkligen står i kontrast med övriga bilden. Så fin "skogig" känsla i bakgrunden som ger en "långt in i skogen känsla". Det mörka vattnet med sin dova reflektion av bakgrunden. Skogs romantik på högsta nivå...njutbart!

/Christer K

Mårten Lundgren sa...

Oj, vilken fin kommentar Christer!
Jag lyfter på hatten och tack för de fina orden du skriver här. De värmer verkligen ska du veta. ;)
Tack för att du delar med dig av dina tankar kring bilderna, det uppskattar jag verkligen!

Storlommen är nog den fågel jag känner starkast för och Kolmårdsskogen den skogen jag är uppväxt i. Så naturligtvis så måste båda finnas med på bilderna om "Skogen - mitt andra hem".

Mårten Lundgren sa...

Tack för att du delar med dig av dina tankar om hur du ser på mina skogsbilder Gustav!
Jag är precis som du också tacksam för att jag så ofta har möjlighet att vara i skogen. Här trivs jag verkligen!
Den sista bilden är inte en bild på storlom, utan en bild på skogen - mitt andra hem. ;)

Malin H sa...

Visst är det så... för mig är skogen självklar som mitt andra hem och min dröm är att kunna få bo ute i skogen. Jag hade nog behövt vara i skogen dygnet runt just nu och hade önskat att man kunde ta sig ut med bil längre ut i skogarna än vad man kan just nu. Skogen får mig att stressa av också.

Skön serie bilder i denna bloggpost, Mårten. Bild #1 och bild #4 är dom jag fastnar mest för här.

Mårten Lundgren sa...

Visst är det skogen en fantastisk plats. Även för mig är det en palts för att återfå kraft och energi, samtidigt som det är avstressande att vara här ute. Att sitta på en plats, sluta ögonen och bara lyssna på fåglar, vinden, knakningar från träd osv. är helt fantastiskt. Att bo i skogen är en dröm, även för mig! ;)

Roligt att höra att du gillade bilderna Malin, #1 är en favorit även för mig! ;)