måndag 8 december 2014

Och hur mår rådjuren?

Jag har fått en del frågor från er läsare om hur rådjuren, som jag fotade mycket under våren/sommaren mår nu under hösten/vintern. Vad jag har förstått så mår de bara bra. De går och äter upp sig på ängarna och åkrarna, precis när det börjar bli mörkt. Jag gissar att de förmodligen är väldigt glada över den hittills varma vintern, då det inte finns någon snö som de behöver krafsa sig igenom för att hitta mat. 

Nu är det bara cirka två veckor kvar till vintersolståndet. Sedan börjar vi långsamt återigen närma oss tiden med de ljusare kvällarna. Även om jag tycker att varje årstid har sin charm, så ska jag inte hymla med att jag längtar efter att åter få följa rådjuren under de ljumna kvällarna med vackra solnedgångar...










2 kommentarer:

Gustav sa...

De ser ut att trivas, precis som du skriver. Vad skönt att vi snart går mot ljusare tider igen, då det inte är helt mörkt när man lämnar arbetet. Den femte bilden tyckte jag hade något speciellt, med rådjuret som försöker gömma sig bakom trädet. Fint! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar Gustav!
Visst ska det bli skönt med ljusare tider framöver. Håller med dig om att rådjuret som försöker gömma sig bakom trädet har något speciellt. :)