tisdag 9 december 2014

Mina minnens spökskog

Ibland kan jag känna att jag får inspiration av det mörka och övernaturliga att skapa mina bilder, speciellt i skogen. Jag har försökt att plocka ut de saker ur minnet, som jag kommer ihåg karaktäriserade spöken och övernaturligheten, i de sagorna jag läste eller lyssnade till när jag var liten. Att sedan försöka att illustrera detta och försöka förstå hur man kan göra det, är nästa steg. När jag hörde Röyksopps musik "Coup de Grace", då förstod jag att det här var musik som jag verkligen ville illustrera med mina bilder av det spöklika och övernaturliga. Prova gärna att titta på bilderna samtidigt som ni lyssnar på musiken.














4 kommentarer:

Gustav sa...

Verkligen bra! Fastnar allra mest för de fyra första bilderna. Tycker om hur de kolsvarta stammarna och de lika svarta grenarna leder runt blicken i bilden. Här finns många detaljer att upptäcka, men också en känsla av något mystiskt, som bildar en helhet i varje bild. Bild två tycker jag har fått en fin djupeffekt av den mystiska lilla skepnaden en bit in i skogen, det tycker jag om. I bild två är det som om jag själv är på väg fram mot det ljusare partiet, en märklig bild att titta på en längre stund... lite läskigt och mycket bra :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för en målande och mycket välskriven kommentar Gustav!
Det glädjer mig att du gillar bilderna och även hittar dina favoriter, samt finner helheten. Visst går de att titta på en längre stund, det håller jag med dig om. Mystiken i spökskogen har jag försökt arbeta med i bilderna. :)

Malin H sa...

Oerhört spännande bilder, Mårten!
Ödesmättat och kusligt...
Kan däremot inte lyssna på musiken - "Det här videoklippet har tagits bort av användaren" står det.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Malin. Visst är det kusligt och det var precis så jag minns spökskogen från sagorna när jag var liten. :)
Nej, tyvärr är musiken bortplockad. Så fort jag hittar den på youtube igen så uppdaterar jag länken.