måndag 15 december 2014

Ljusets påverkan på oss

I helgen var det lucia, en högtidsdag där ljuset har stor betydelse. Inte sällan hör jag hur det talas om hur mörkt, grått och tråkigt vädret är, då solen aldrig visar sig. Men så fort solstrålarna bryter igenom det grå molntäcket blir stämningen allt bättre. Kan det vara ljusets påverkan på oss som gör oss mer positiva?

Under helgen hade vi två vackra soluppgångar. De påverkade i alla fall mig. Även om jag gillar det murriga och grå novembervädret så är det något speciellt att åter få känna solens strålar lysa i ansiktet. Det gjorde gott! Ljuset är inte bara vackert, utan har faktiskt en påverkan på oss, fast vi kanske inte alltid tänker på det. Naturligtvis var jag ute i kylan vid helgens vackra soluppgångar och passade på att göra några bilder, där solen och ljuset fick vara med i bilden och ha en central betydelse.




6 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Bara att gratulera till fina soluppgångar,dom enstaka gånger vi haft förmånen har det varit arbetsmorgnar! Härliga bilder.

Mårten Lundgren sa...

Tack Jan-Olov!
Vad roligt att du gillar bilderna. Visst är det så att de flesta fina soluppgångar varit på arbetsmorgnar, men i helgen som gick var det två fina soluppgångar. Det var härligt! :)

Hannes Theander sa...

Fina bilder och snyggt panorerat på trean!

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes! :)

Gustav Rappestad sa...

Jag blev också gladare av ett par soliga helgdagar, så skönt med ljus. Den första av dessa tre bilder är mycket vacker tycker jag.

Mårten Lundgren sa...

Tack Gustav för din kommentar!
Kul att du gillar den första av bilderna. :)