lördag 8 november 2014

Svartvit novemberskog med inspiration av Röyksopp

Idag kändes det för första gången att det vinter i skogen. Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att att jobba med svartvita bilder och att uteslutande göra bilder från den inspiration jag hämtat under veckan, då jag lyssnat på Röyksopps nya låt - Here She Comes Again. Här är bilderna jag gjort idag, längst ned finner ni även en länk till musiken jag inspirerats av, så att ni kan titta på bilderna och lyssna på musiken samtidigt.

















8 kommentarer:

Terje sa...

Spännande! Suggestivt och spännande! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Terje!
Jag kan inte annat än att hålla med dig om att det är spännande och suggestivt. :)

Hannes Theander sa...

Det här med musik är ju intressant. När du skrev om vinter tänkte jag lite på att Schuberts Winterreise skulle vara ett givet musikval, fast kanske lite tråkigt, vad vet jag. Det kändes vitalt med nyproducerad musik och en stil som jag inte har så många tidigare associationer till. Bilderna 5-7 och 10 tycker jag mycket om och de fångar nog känslan jag får av musiken allra mest.

Mårten Lundgren sa...

Visst är det intressant att sätta musik till bilder. Det håller jag med dig om Hannes! :)
Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar och vad roligt att du hittade några bilder du tyckte passade lite extra till musiken.

Gustav sa...

Tycker du lyckats väldigt bra med att fotografera, inspirerad av Röyksopp. Det är ingen musik som jag brukar lyssna på, men när man startar musiken och sedan tittar på bilderna så får i alla fall jag en helhetskänsla som "fungerar". Med detta menar jag att musiken lyfter bilderna ytterligare en nivå, och vice versa. Jag tycker att det finns en dysterhet och sorg över dessa svartvita skogsbilder och att den förstärks av musiken.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Gustav! :)
Det är roligt att arbeta med musik som inspiration när man skapar sina egna bilder. Kul att du tycker det fungerar med musiken ihop med bilderna.

Erik Mofjell sa...

Vilka underbart stämningsfulla bilder jag hittar här! Dystra och eftertänksamma som verkligen speglar årstiden.
//Erik

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Erik!
Visst har jag medvetet gjort bilderna lite dystra för att spegla den mörka årstiden som råder just nu. :)