torsdag 13 november 2014

Solljusets betydelse

Så här års, går det inte att komma ifrån att solens ljus spelar en mycket stor roll för oss. Även om jag är en av de få som gillar det mörka novemberljuset, så kan jag inte förneka detta. De få dagar då solens strålar hittar en väg genom det tjocka grå molntäcket och skiner på oss, far minnena snabbt iväg till den varma sommaren vi hade nu i år. Dessutom väcks det också en längtan efter dagsljuset de dagar då det aldrig blir riktigt ljuset ute. Nog märks det ändå tydligt att kroppen mår bättre när den får lite solljus på sig, inte minst för humöret.

En av de få dagarna nu i november, när solen lyste på oss, passade jag på att göra några bilder vid en av alla de fiskesjöarna som finns här i Kolmården.










2 kommentarer:

Gustav sa...

Precis som du har jag en längtan efter lite mer sol, eller egentligen variation i vädret. Det har varit jämngrått så länge nu. Härligt ljus i de här bilderna! Bild ett och fyra med bryggan blev favoriter, där jag tilltalas av komposition och hur du använt ljus och dubbelexponering (?).

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav!
Visst har det varit brist på solljus under den sista tiden. Men det är också den tiden på året då nog är mest grått väder. Jag kan inte låta bli att gilla det också, men när man tittar på bilder med solljus, så längtar man! :)
Roligt att du även kunde kunde hitta några favoritbilder bland dessa.