torsdag 4 september 2014

Vid Ågelsjöns strand

Idag blev det en liten kort tur till skogen. Jag valde att vandra en bit längs Ågelsjöns strandkant. Det är en populär sjö här i Kolmårdsskogen, där ofta bergsklättrare, vandrare och badturister brukar dela på stranden och skogen längs sjöns norra sidan. Det märktes tydligt att sommarsäsongen nu var över, då det var precis lugnt och stilla vid sjön. Till och med så pass lugnt och stilla att en duvhök kom och satte sig ca 20 meter, lite längre bort från mig på en sten, samtidigt som jag gjorde bilden här nedan. Jag trivs i skogarna här runt Ågelsjön, då karaktären på landskapet är väldigt dramatiskt och skogen inte bara huserar mängder av flerhundraåriga tallar och granar utan även många djur.


2 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

Ja, vilken förmån att ha nära till en så vacker sjö. Du visar ett fint porträtt av sjön, med veden på stranden och ljuset som faller in från vänster... det får mig att vilja ut igen :)

Mårten Lundgren sa...

Visst är Ågelsjön en vacker sjö, omgiven av en dramatisk natur. Jag tyckte den här viken visade sjöns rätta sida med mycket gammal torr ved vid strandkanten. En gång i tiden fraktade man även timmer på den här sjön.

Kul att du gillade bilden Gustav och att den får dig att längta ut i naturen! :)
Tack för din kommentar!