söndag 7 september 2014

Ännu en fantastisk heldag med Terje

Under lördagen (6/9) var jag åter en sväng till Mullsjö och Terje Hellesø, för att lära mig ännu mera om konsten att skapa bilder. Vi började redan klockan 06:00 på morgonen, så jag fick ge mig iväg tidigt hemifrån (redan innan klockan fyra på morgonen). Vi avslutade heldagen vid ca 21:30 med ett samtal kring naturfoto och bildprocessen.

I förhoppning om att få fota Mullsjöns storlommar började vi med kaffe på en brygga nere vid Mullsjön. Denna morgon behagade hellre de fyra storlommarna hålla sig mitt ute på sjön, istället för att i dimman närma sig oss när solen sakta gick upp på himlen. Vi kunde därför samtala om fototeknik, samtidigt som vi drack kaffe och njöt av den vackra soluppgången. 

Vi var under dagen vid Mullsjö fiskdammar, där vi arbetade vidare med skogsfotografering och delar som till exempel olika perspektiv för att undvika upprepningar och få mer variation på bilderna, skillnad mellan motiv och bild m.m. Det kändes verkligen som att Terje kunde hjälpa mig att lösa upp en del "knutar" i mitt bildskapande, som nu förhoppningsvis gör att jag kommer vidare inom mitt bildskapande. Innan det blev dags för att titta efter djur i skogarna provade vi på konceptuellt bildskapande i ett öppet kulturlandskap. Detta var mycket spännande och roligt, men också något som var helt nytt för mig. Senare bjöd kvällen på bland annat möjligheten att få fota en simmande snok i solnedgångens varma ljus.

Jag kan inte sluta att fascineras över att det alltid är så spännande att få färdas runt i Mullsjöskogarna, samtidigt som mörkret sänker sig och djuren börjar röra på sig.

Läs gärna även om min heldag på Terjes blogg.






















2 kommentarer:

Gustav Rappestad sa...

Vad mycket roligt ni verkar ha hunnit med under heldagen! :) Det var en stor variation bilder och flera av dem tycker jag är riktiga fullträffar. Storlommen flygandes på nära håll i det gula morgonljuset... Färgerna och linjerna i den täta kärrskogen(?)... Den första bilden på snoken, med sina våglinjer som verkligen visar ormens rörelse och hur den sprider sig över vattenytan, och med en hellyckad diffusering som skapar extra struktur och djup i bilden, samt intresse hos betraktaren... härligt Mårten!

Mårten Lundgren sa...

Vi hann med en massa skojiga moment under heldagen, vilket nog gjorde att utbudet av bilder blev ganska så brett. Vad roligt att du gillade den första snokbilden (där den simmar) så mycket. Jag tycker själv det blev en annorlunda och lyckad bild på snok.
Det lite tråkiga med de här heldagarna är att de någon gång alltid tar slut. Terje har mycket att lära och inspirera att man ibland önskar att dagen inte tog slut utan bara fick arbeta på. Det är ju så roligt! :)