söndag 17 augusti 2014

Sommarmorgnar adjö

Med risk för att detta blir ett litet dystert inlägg här på bloggen så vill jag ändå hylla de varma sommarmorgnar som varit, men i viss mån också pågår just nu. Morgnar då det har varit varmt redan innan solen hunnit gå upp. Morgnar som har givit mig helt fantastiska upplevelser i naturen. Upplevelser jag kommer bära med mig hela livet och därmed aldrig kommer att glömma. Precis som alla andra år i augusti, så vaknar man upp och kommer på att sommaren faktiskt snart är slut. Nu när vi går mot de bistrare, mörkare och kallare tiderna tycker jag att det är värt att minnas de varma sommarmorgnarna som varit. Att minnas dessa morgnar ger inte bara vetskap om att sommaren snart kommer åter, utan ger också något att se fram emot även under de allra kallaste vinterdagarna.


4 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Jo,men nu kommer en ny spännande årstid med dimmor, frost och lövverk i brand i höstens färger. Fin bild!

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Hannes,
Jag är inte den som tycker att det nu är läge att lägga kameran på hyllan och invänta nästa sommar. Nej, varje årstid har sin charm och sina egenheter som jag har lärt mig att uppskatta. Men för den här gången och det här året är det nog slut på varma sommarmorgnar. Så skönt det ändå är att veta att de kommer åter! :)

Gustav Rappestad sa...

En varm och behaglig känsla förmedlas genom bilden. Jag tycker att de stora och oskarpa ljusprickarna tillför mycket känsla till bilden. Nästan så jag blev sugen på ett dopp...

Visst är det något speciellt med sommaren, men det är det med alla årstider. Högsommaren är på sätt och vis en brytpunkt, när all växtlighet står på sin topp, för att sedan snabbt tappa eller ändra färg, och börja vissna. Precis som Hannes ser jag fram emot hösten med sin alldeles speciella färgprakt, trygg i vetskapen om att nya somrar kommer, precis som du skriver.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav!
Ja, varje årstid har sin charm. Hösten är fin med sina färger, men jag tror att jag även gillar vintern lika mycket. Fuktigheten i skogen lockar fram färger i mossorna och träden som tappat sina löv och blivit till skelett. Denna årstid är inte alls dum, även om vädret ibland kan vara motbjudande att vistas i. När snön kommer tycker jag att det har sin charm, med de vita träden och att naturen förvandlas till ett vitt ökenlandskap. Det fina med sommaren är som du skriver all växtlighet och naturligtvis värmen som gör att man inte behöver alla lager med kläder. Våren har kanske ännu finare växtlighet, då alla blommor och träd har sina nya fina gröna löv. Det är vackert. Som sagt, varje årstid har sin charm! ;)