lördag 23 augusti 2014

Får vi se skogens färger?

Vi går sakta men säkert mot ännu en höst. Eftersom att sommaren har varit väldigt varm, har många av skogens alla björkar redan blivit gula så tidigt som i slutet på juli. Min förhoppning är att vi ändå får en höst med stor färgprakt på alla träden. En höst där skogslandskapet förvandlas till ett kluster av olika färger, innan den bäddas in i det vita täcket av snö. Det känns konstigt att skriva om detta nu, redan den 23 augusti, men faktum är att det nu redan känns som höst ute. Vi får dock hålla tummarna för att vi får många fina och varma höstdagar innan kylan får ett stadigt grepp om väderleken. Tyckte att denna bild jag gjorde på en liten rödhake i början av augusti passade fint till detta inlägget. Svårt att förstå att det var över 25 grader varmt ute då denna bilden togs den 6:e augusti, det är inte så många dagar sedan.


6 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Ja vädret gjorde onekligen en helomvändning lagom tills jobbet drog igång,har visst regnat 18 dar i sträck nu...men jag tror på en fin höst med hög och klar luft! Fina höstfärger till rödhaken.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Jan-Olov och vad kul att du gillade samspelet mellan färgerna och rödhaken. :)
Ja, jag hoppas verkligen att du har rätt Jan-Olov i att vi får en fin höst med hög och klar luft. Det är verkligen efterlängtat nu efter allt regn.

Gustav Rappestad sa...

Visst passar bilden bra till texten, med sina härliga "virvlar" av gult och grönt. Förstår inte hur de blev till?! Fin inramning blev det :-) Partiet uppe till höger tycker jag stör lite, det hade jag beskurit bort.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar Gustav!
Kul att du gillade den färgglada "virveleffekten" i bilden. Tyckte att den passade till rödhakens fina röda bröst. Partiet uppe till höger tycker jag nog ska få vara kvar då det är en del som jag tycker förstärker djupet i bilden. Trädet/granen visar även att bilden faktiskt är tagen i skogen där rödhaken lever. :)

Gustav Rappestad sa...

Ett litet återbesök mer än ett år senare. Idag har jag lättare att förstå metoden bakom de härliga "virvlar" som jag fastnade för när jag såg den här bilden första gången. Effekten står sig :) Jag ser också flera poänger i att låta partiet med trädstammen vara del av bildens dynamiken och hur den detaljen ger ett sammanhang till fågelns väsen. Du förklarade detta pedagogiskt inser jag nu. Intressant hur smaken kan förändras och utvecklas... :)

Mårten Lundgren sa...

Visst är det så att smak och tycke för en bild kan ändras med tiden. Roligt att du tycker bättre om bilden nu och ser helheten på ett annat sätt. Ett stort tack för att du kom tillbaka till bloggen och skrev det. ;)
Tack för din kommentar Gustav och dina tankar. De betyder mycket! =)