torsdag 24 juli 2014

En sommarkväll då mörkret hade lagt sig

Skogen var alldeles tyst och mörkret hade precis börjat lägga sig. Nu gick det inte längre se skillnad på vad som var rotvältor, älgar och troll. Mellan träden gick det inte urskilja annat än bara mörker. Jag bestämde mig för att ge mig av hemåt, nu var det ändå så pass mörkt att det nästan var omöjligt att fota här inne i skogen. Försiktigt började jag åka hemåt längs den smala grusvägen. När jag hade åkt en bit skulle jag precis till att passera en kraftledningsgata. Kraftledningsgator är spännande för att det ofta brukar stå djur där och det är även lite ljusare än mitt inne i skogen. Plötsligt ser jag något som rör sig mitt ute på kraftledningsgatan. Jag hajar till och stannar försiktigt bilen intill vägkanten och släcker samtidigt strålkastarna. Ute på kraftledningsgatan står hon, älgkon med sin kalv och tittar på mig. Blicken kändes som: Vem är du, vad gör du här, ser du inte att vi äter!?
Sakta började jag göra lite bilder på dem. Den lilla busiga kalven sprang ganska så snart iväg för att söka efter eget ätbart ute på kraftledningsgatan. Älgkon stod kvar och tittade på mig. Tillslut gav hon sig och började äta igen. Hon brydde sig då inte att jag var där och fotade. När jag sedan var nöjd med mina bilder och valde att lämna platsen, tittade älgkon åter på mig en kort stund och sedan började hon åter äta. Gissa vem som sedan kom hem med ett leende på läpparna? För ännu en kväll hade jag fått varit med i älgarnas rike!








Inga kommentarer: